Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

LÖRDAGSRESUMÉ

Av SimmaCyklaSpring - 5 mars 2011 14:27

I ett synnerligen strålande vårväder med rejäl halka gav vi oss av , sex stycket glada löpare. Kalle hade som vanligt förberett det hela grundligt , med tre olika alternativ att välja bland ; cirka 8 , cirka 13 eller cirka 18 kilometer .

Vi hade mycket att prata om ( i alla fall jag   )  så turen gick hur fort som helst , kändes det som .

Tre stycken tappra var vi som badade av och påskyndade återhämtningen i Skönvikshallen med den trevliga och hjälpsamma personalen, den fräschaste bastun och det varma vatten.

Vad är det då som är så bra för återhämtningen med bad efter träning ?

Ja för det första så vill vi som tränar för att bli bättre ju att återhämtningen inför nästa pass ska ske så fort som möjligt och bli så bra som möjligt ( dvs att vi bygger upp kroppen och blir starkare ) så att vi är så fräscha som möjligt inför nästa pass.

Vad som avgör hur snabbt och bra man återhämtar sig är dels hur tränad man är men också bland annat hur bra man sovit och kommer att sova , hur mycket stress ( av diverse slag) man har i sitt liv, hur man äter och vad man äter FÖRE , under och EFTER passet. Dessa faktorer är grundläggande och man bör sannerligen försöka se till att man sköter dem om man vill förbättra sina resultat.

( ANNARS OCKSÅ FÖR DEN DELEN - ANSER JAG ) .

Många idrottare ( och andra ) använder sig också av så kallade komplementära återhämtningsstrategier- på grundval av mer eller mindre vetenskapligt väl underbyggda teorier.

EXEMPEL ;kompressionskläder , massage ,stretching, aktiv återhämtning och ; VATTENTERAPI ;

Lugn simning eller vattenlöpning kombinerar lågintensivt muskelarbete med vattnets tryck mot kroppen. Trycket gör att vätska från musklerna pressas in i blodbanan och den akuta svullnaden som uppstår i musklerna vid träning minskar.

Borttransporten av nedbrytningsprodukter från muskeln till blodet underlättas och blodflödet ökar så att dessa ämnen transporters bort snabbare. Ett ökat blodflöde förbättrar också förutsättningarna för att leverera näringsämnen TILL muskulaturen.

Altså borde det vara särskilt effektivt då man samlar på sig mycket nedbrytningsprodukter , som till exempel hårdare intervaller.
Så det kanske är dags att ta ett dopp även efter Onsdagsträningen ???

  

Det verkar dock som om man måste vara i vattnet minst tio minuter för att det ska hinna hända någonting ......


Tack för idag !


M G





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards