Alla inlägg under mars 2011

Av SimmaCyklaSpring - 26 mars 2011 06:46

  Sådär, då börjar jag närma mig dagens pass. Nu är äntligen värsta biten avklarad. Det är det här med linser, jag håller på att skolas in på linser. Det är inte det lättaste. Jag ser dom ju inte, det är ju därför jag behöver dom, det är klart. Men att sätta in något i ett öga som man inte ser. Puh, ibland försöker jag att ha glasögonen på mig och liksom försöker få in fingret med linsen mellan ögat o glasögonen, det går inte bra. Då kommer man ju åt något så linsen knölar ihop sig eller ramlar av. Jaha, vad tog den vägen, är den rättvänd, tänk om jag sätter i den felvänd och sedan måste ta ut den o vända på den för att sedan försöka få i den igen. Idag fick jag efter många om o men i båda efter ca 45 min, först måste jag dock väcka frugan för att få hjälp med att få ut den ena som satt hopknölad o skavde så hemskt långt upp i huvudet någonstans.

  Men nu sitter dom där i alla fall. Nu skall jag peta i mig lite frukost, det blir inte linssoppa, det har jag fått nog av redan idag. Sedan skall jag värma på lite sportdryck så vi har till vätskekontrollen på dagens pass. Jag värmer på så det räcker ått alla, så välkomna, vi syns vid sim o sporthallen kl 08,50.

Tjingeling tjingeling, SimmaCyklaSpring.

Av SimmaCyklaSpring - 25 mars 2011 21:36

och gå med i life genes forkningsprojekt

se

https://www.lifegene.se/



Av SimmaCyklaSpring - 25 mars 2011 21:17

Här kommer några tips om träningstävlingar och tävlingar runt i kring  som jag hittat på borlänge löparklubbs hemsida... för den som vill testa formen .....


Mars :

29/ 3 19;30 Stora Skedvi skolan träningstävling 9 km

 

April:

5/4 18,30 -Aspeboda kyrka träningstävling 12,2 kilometer

13/4 ( ONSDAG ! ) 18 , 30 Tiskenbron , Falun 3 eller 6 kilometer

 

-DE TVÅ FÖRSTA I DENNA LISTA KOMMER JAG ATT ÅKA PÅ - skulle vara kul med     sällskap- eventuellt kan vi ersätta Onsdagsträningen med loppet i Falun - vad säger ni ??? IN MED KOMMENTARER  !

( vi hinner till och med trycka upp klubbtröjor tills dess....  )

 

30/4 Sätermaran (helmara, halvmara, kvartsmara, även DM marathon)  


 Maj:

8/5 Spring i benen 5, 10km

11/5 Älven Runt 4.6km

14/5 Ludvika Stadslopp 6, 10km

14/5 Leksandsrundan 6.3km

15/5 DM terräng lång bana, Mellsta Borlänge

25/5 Tjejruset 5km

26/5 Ljustern runt 11 km = en Torsdag på kvällstid- det blir ett bra pass !

 

27/5 Karnevalsloppet Avesta 8km


Juni:

4/6 Falu Kalaslopp 6.7km

6/6 DM bana 5000/3000/2000 meter Ludvika FFI

9/6 Blodomloppet 5 eller 10km Borlänge

24/6 Orsakajt’n 6, 15, 25km 

- Går från byn jag är född i ner till Orsa centrum ... rekomenderas varm nerför i princip hela tiden ... Jag ska dit

 Juli:

6/7 Vansbro marathon och halvmarathon  

Augusti:

6/8 Tällberg Halvmarathon

6/8 Mora Långa 8, 18km

9/8 Dm bana 10 000 meter Kvarnsvedens FIK

20/8 Vasastafetten

27/8 DM Halvmarathon Gustafs (Borlänge LK)

31/8 Älven Runt 4.6km

 September:

11/9 Träflasklöpet  5.5, 9 eller 18km

 Oktober:

2/10 Hackmora Bergslopp 3km


Ja mu har ni lite att välja bland .. det är bara att ta för sig .. som på buffé.....


tjingeling

Av SimmaCyklaSpring - 25 mars 2011 06:00

Tiden går fort när man har roligt sägs det ju och visst är det väl så. Nu har jag haft träningsvärk sedan ”Olgapasset” i onsdags, det har värkt lite här o där vill jag lova, mest där, ja där bak alltså. Men det är inte värre än att det imorgon går att ta en tur i glada vänners lag.

Jag har tänkt en runda på ca 18 km där det kommer att serveras varm sportdryck efter åtta km, efter nio km passerar vi simhallen så den som tycker att det räcker med det (förmodligen jag själv) går in o simmar. Övriga som har mer spring i benen tar en runda till och är då efter 18 km tillbaka vid simhallen o kanske vill simma en stund då.

Jag noterade i onsdags i och med att Nina kom o sprang med oss så har vi under vårens hittills sju gemensamma träningspass varit totalt 15 personer. Som mest har vi vid två tillfällen varit sju. Nu på lördag är det väl dags att vi slår det rekordet. Passa nu på att ta tillfället i akt att få trevligt sällskap på lördagsturen. Vi ses alltså som vanligt vid sim o sporthallen i Säter kl 08,50. Välkomna allihopa och gärna några till.

Tjingeling tjingeling, SimmaCyklaSpring.

Av SimmaCyklaSpring - 23 mars 2011 21:22

Det blev ett drygt pass när Olga kom på besök. Förutom Olga så var även Nina med för första gången denna säsong, det var skoj, hoppas det ramlar med fler nu för var gång framöver, för nu är väl skidsäsongen över på riktigt. Nu står det ju inte på förrän cyklarna skall fram också. Lite mer värme så är de flesta vägar körbara med racer.

  Men åter till kvällens pass. Som vanligt tog Maria hand om oss, vi som var med var förutom jag då o Maria o Nina som jag redan nämnt så var det Sandra o Eva. Vi var alltså fem. Olga då tänker någon, ja hon var ju inte där egentligen, hon fanns liksom bara i våra tankar. Hursomhelst, efter sedvanlig uppvärmning så körde vi snabba intervaller så att gruset yrde. Först hundra sedan, nej jag beskriver det inte för det har ju Maria gjort på ett inlägg häromdagen. Men jäklar vad drygt det är när man skall öka farten, jag som är van att köra under bekvämlighetsflagg mest hela tiden. Nu får man ta i lite utöver det vanliga. Det kallas ju intervallträning o då tänker nog de flesta att det skall gå fort. Undrar om de som eventuellt såg oss förstod att det var intervallträning vi höll på med. Det känns ju inte som det går speciellt fort, men riktigt trött blir man så man springer ju i alla fall lite fortare än vad man gör annars.

När det var gjort var det dags för lite övningar igen. Det var grodhopp o hopp till höger o ibland till vänster. Det var tåhävningar vilket jag hade svårt med, det blåste ju en del så Maria hade roligt åt mig för hon väntade väl att jag skulle blåsa omkull. När passet sedan var klart så visade GPS:en att vi återigen hade förflyttat oss tio km. Ja, imorgon vaknar man väl upp igen och märker att man har några ömmande muskler som man tidigare inte ens visste att man hade. Så nu är det väl bara att hämta krafter till lördagens distanspass. Ni ställer väl upp då, även ni som inte hade möjlighet att vara med idag. Hoppas vi ses, alla är välkomna, vi kör ju i en fart av sex min/km, längden anpassar vi så den också passar alla. Men mer om det skriver jag på torsdag eller fredag. Ha det bra så länge.

Tjingeling tjingeling, SimmaCyklaSpring.

Av SimmaCyklaSpring - 21 mars 2011 16:44

  Marit är stark hon ..

Säkert magstark också .

Jag vill härmed rekommendera alla Onsdags och Lördagslöpare ( samt övriga som tittar in här att köra någon form av stabilitetsträning varje vecka !

VArför det ???

Jo ,

För att springa snabbt under en längre tid är det viktigt att förbruka så lite energi som möjligt per löpsteg. För detta tränar vi teknik. En bättre teknik leder till en effektivisering av rörelsen. I ordet teknik ryms koordination, balans, stabilitet, kroppskontroll och styrka. Det handlar om att använda rätt muskler vid rätt tillfälle.

Stabilitet kring kroppens leder är i sammanhanget viktigt. Mycket förenklat kan man säga att vi har små muskler som stabiliserar lederna för att större starka muskler skall kunna utföra stora rörelser med en stabil grund .

Om de stabiliserande musklerna inte fungerar som de ska av en eller annan orsak ( smärta eller svaghet till exempel) utnyttjas inte kraften optimalt, tekniken blir lidande och man kommer troligtvis förr eller senare drabbas av överbelastningsskador från andra delar av kroppen , till exempel höft , knä , fot.  Dessutom kommer muskelarbete bli större för de stora starka musklerna som  inte har  samma stabila grund att jobba mot som den skulle haft om vi haft en väl fungerande stabilitet.  De blir lättare utmattade och överbelastningsskador uppstår även från dem.


Så mitt tips till er som vill slippa skador , och er som redan har är att ge stabilitetsträningen minst 20 minuter i veckan !

Tjingeling

simmacyklaspring och gör plankan i bland...


Håll även utkik här för lite tips på övningar !

Av SimmaCyklaSpring - 19 mars 2011 18:31


Sist var det Tabata från Japan .
På Onsdag är det dags för OLGA från Ryssland
OLGAintervaller alltså - uppkallade efter Olga Bondarenko som vann OS guld  på 10000 meter 1988.
En så kallad Olga består i;
1. snabb löpning över tröskelfart ( MED så kallad mjölksyrakänsla dvs tendens till stumma ben) och 2.löpning strax under tröskelfart dvs lite långsammare ( EJ jogg ...).
Två olika hastigheter fördelade på 2x400,2x300,2x200,2x100 ( sträckorna behöver inte vara EXAKT dessa metrar). 
Alltså ;man springer snabbt 400 , lite långsammare 400 sedan snabbt 300 , lite långsammare 300 osv. 
Ovanstående blir ett set 
Sedan kan man köra 2-5 set beroende på träningsnivå,ork och tid. 
Vi kommer att köra minst 2 mest 3
 
Mellan seten joggar man och låter pulsen falla till ca 70-75 % av maximal hjärfrekvens.
Effekten av dessa intervaller är framförallt att man höjer sin mjölksyratröskel och kan springa med en högre fart utan stumma ben.
Man lär sig också efterhand känna sin fart.
Tjingeling
 

  

Av SimmaCyklaSpring - 19 mars 2011 17:34

Det är ju inte bra när man tvingas låta arbetet inkräkta på träningen, men tyvärr, idag var det en sådan dag för mig. Det var visserligen bra på ett sätt, har lite ont i halsen faktiskt, då skall man ju inte träna. Men jag är säker på att det är fler än jag som tränat ibland fast man inte borde. Så att jag inte sprang idag berodde inte på min klokhet utan helt o hållet på att jag inte hade något val.  Jag kunde som sagt inte vara med idag men var ändå uppe i tidig morgonstund för att kunna se att det skulle bli en helt underbar dag för de som tänkt ta sig en löptur. Fick rapport om att det var tolv minusgrader i Falun, kunde dock lugna Falu-Lisorna att det i Säter bara var minus sju och att det framåt nio förmodligen inte skulle vara mer än ett par minusgrader.

   Nåväl, de som samlades idag var förutom Falu-Lisorna, Maria, Malin, Emil (för dagen enda grabben, det måste bli skärpning bland grabbarna) och även Frida Bäck som åter var tillbaka efter att ha dragit på sig en förkylning efter hennes fantastiska prestation på Vasaloppet (6.11.08)

   I det härliga vädret bar det av efter Ljusterns strand bort till badet o upp över Åsen, sedan runt Lerviken, Dalkarsnäs o tillbaka närmaste vägen till sim o sporthallen. Då var 13 km avklarade och de flesta var nog nöjda för dagen. Maria undrade om någon ville springa lite till men Falun o skidtävlingarna lockade så Maria tog några km till på egen hand, eller fot eller hur man säger. Nåväl hennes fötter ville inte släppa taget om det nyss avklarade varvet så det blev ett till. Ja ett helt varv till så Maria avverkade hela 26 km. Inte illa.


Ses vi inte förr så hoppas jag det blir på onsdag då det är dags för lite snabbare övningar igen.

Tjingeling Tjingeling, SimmaCyklaSpring.

Kalle S

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards