Alla inlägg den 31 maj 2014

Av SimmaCyklaSpring - 31 maj 2014 22:15

Satte ju igång en deg igår som har stått i kylen över natten. Kan ni tänka er vad som hänt med den?


Ja jäklar i min lilla låda. Snacka om jäskraft, helt utan jäst. Denna deg är gjord bara på vatten, mjöl o salt. Visst är det fantastiskt.


Jag delade degen på mitten, av ena hälften gjorde jag tre bitar i olika storlekar som syns här. Den andra halvan stoppade jag i en låda och den får ligga ett dygn till i kylen. Dessa tre blivande bröd la jag ner i matkällaren under eftermiddagen för att grädda dem nu i kväll.


Nu har de jäst upp igen så nu skall här gräddas.


Full fart i ugnen och vips så är första brödet klart. Ja en timme fick det här brödet gräddas för det är ju ganska stort, elva hekto väger det och jag vill ju ha en hård skorpa för det är ju där den goda smaken sitter.


Med "den franske bagaren" som inspiratör är det lätt att få till det. Väntar med spänning på att nya boken skall komma. Bröd i olika storlekar, bara att testa sig fram. Jag tror det blev ganska bra den här gången. Får väl testa till frukost imorgon. Kanske blir det en tur på cykeln, vem vet. Idag vilade jag efter gårdagens hårda pass.


Vi hörs, hej så länge.



Av SimmaCyklaSpring - 31 maj 2014 20:45



Skall man åka långt behövs det lite energi så i morse plockade jag fram mina godislådor och vad hitta jag där. Jo allt man kan behöva för att göra energikakor.


Hacka upp alla ingredienserna utom havregrynen, de är ju små som de är. Men aprikoser, russin, nötter och mandlar behöver hackas lite.


Sedan behövs lite klister för att få det hela att hålla ihop.


Sedan är det bara att jämna ut det och ha på lite mörk choklad och skära upp i lagomt stora portionsbitar. Dessa kommer att göra susen på Vätternrundan. Inte behöver jag vara rädd ifall jag blir stoppad i en dopingkontroll heller.


Billigt blir det också. Vi hörs!

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards