Alla inlägg den 6 mars 2015

Av SimmaCyklaSpring - 6 mars 2015 19:48

När jag friskar upp surdegen har jag den i en lite större skål. Men det gäller att alltid spara lite till kommande bak. Det lilla som blev kvar har jag nu i en liten skål som jag täcker med plastfolie och spar till kommande bak.


Det blev att degen fick ligga och vila i 2,5 timme innan jag tog mig tid att vika den ett par gånger. Som jag skrev så knådar jag inte degen. Efter ett par timmars vilotid räcker det att man viker in den ett par gånger.


Efter vikningen får den ligga i lugn och ro ett par timmar till.


När det gått ett par timmar och jag ser att den är på gång så är det dags för...


Just det, då åker den in i kylen och där får den ligga över natten och ha det bra. Nu får vi se om det har hänt något när jag har vaknat. På hyllan under kan man skymta den lilla skålen med surdeg som troligen kommer att få vänta några veckor innan jag tar mig an den nästa gång.

God natt och ha det så bra allihop, vi ses imorrn!

Av SimmaCyklaSpring - 6 mars 2015 16:53

Eftersom Håkan efterlyste recept på det jag lägger ut så sätter jag väl igång en deg igen och beskriver lite hur jag gör. Varning! Inlägg för nördar kan tyckas. Följes på egen risk. Gott och nyttigt bröd är beroendeframkallande. Nu kör vi.

Då jag inte följer något speciellt recept utan skriver ner det jag gör allteftersom så tänkte jag nu beskriva hur jag gör just denna gång. Lite chanstagning då det i skrivande stund är långt ifrån klart. Här är i alla fall ingredienserna denna gång. Kör helst ekologist och stenmalet. Varför ha dåliga råvarot när det finns bra. Som synes är det inte mycket som behövs, och absolut inga tillsatser med en massa bokstavskombinationer.


Ett par dagar före jag skall baka brukar jag friska upp surdegen som vi ser här till höger. Den friska jag upp igårkväll samt i morse innan jag for till jobbet. Jag har haft den i tre år ungefär.

I vänstra skålen hällde jag i 250 gram russin och slog på en halvliter 40-gradigt vatten. Det gjorde jag också i morse.


När jag kom hem efter ca nio timmar hade surdegen växt ordentligt, man ser hur plasten buktar. Nio timmar kanske är i längsta laget, räcker oftast med sex timmar. Men men.


Ja det ser ju riktigt bra ut och jag vill inte vänta till imorgon utan nu kör vi en deg så får vi se hur det blir.


Efter att ha hällt av vattnet från russinen vilket jag spar och fyller upp så det blir två liter och värmer det lite, till 35 grader denna gång så häller jag i det i en rejäl plastbunke tillsammans med 700 gram surdeg. Vispar ordentligt, bra med lite syre i degen. Häller även i 80 gram havssalt.


Här kör jag sönder russinen i mixern, varför? Jo vissa tycker inte det är så gott med russin. Men mixar jag dem så visar det sig att alla tycker om det. Det blir alltså ett russinbröd för de som inte tycker om russin. Bra va.


Nu har jag haft i 1,5 kg dinkelmjöl som jag vispade ner. Sedan hällde jag i de mixade russinen samt 2 kg vetemjöl. Då börjar det härliga. I med näven och blanda. Vadå degblandare, händerna är de bästa degblandarna. I många recept står det T.ex häll i det och det, kör på denna hastighet i si och så många minuter, häll sedan i det eller det och kör på denna hastighet i ett visst antal minuter. Nänä, glöm det. Har aldrig fått så bra bröd som när jag slutat använda elektriska degblandare.


Nu har jag blandat ihop det som skall vara och strött på lite dinkelmjöl. Nu skall degen, vadå tror ni, knådas...


Nej nej, nu skall den vila. Precis som jag. Detta är latmansbak. På med ett plastlock så fukten bevaras i degen och låt den vila.


Vilotiden idag får bli två timmar, då hinner det bildas gluten och degen kommer att vara jättehärlig helt utan knådning. Under tiden kan man ju alltid läsa lite.


Det finns ju en hel del att lära om bakkonsten. Sébastien Boudet som är en mästare på att baka har gjort två kanonbra böcker som jag varmt kan rekomendera. Kan inte låta bli att nämna att jag dessutom medverkat som testbagare i den högra boken. Mitt namn står tryckt i boken vilket jag är riktigt glad över. 

Det får bli allt för denna gång men det kommer mera för än är det ju inte klart. Det blir det ju inte framåt söndag men den som vill kan följa med på resan till färdigt bröd.

Hej så länge!


Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards