Alla inlägg under mars 2016

Av SimmaCyklaSpring - 15 mars 2016 17:06

Bäst att passa på när solen skiner. Sommardäcken är påsatta på "Gamle svarten" så det är väl bara att ta en runda.


Idag höll jag mig på asfalt hela tiden för att minimera risken för vurpor. Riktigt bra gick det.

Det var allt för idag. Halloj!


Av SimmaCyklaSpring - 13 mars 2016 17:24

Har varit i Stockholm i helgen och igårkväll blev det att käka den bästa pizza jag någonsin käkat. Bakad i vedeldad stenugn, fint fint. En sådan ugn skulle man ha.


Efter en tidig frukost for vi hem igen och solen sken i Säter så det passa bra att ta en långtur. Tänkte ta en tur på tre timmar och försöka ta det lugnt så pulsen inte skulle hamna över 160. Hur skall det nu gå, brukar ju ha svårt att inte gasa på för mycket. Men skall jag orka åtta mil den 14 maj på Billingeracet gäller det att ta det lite lugnt och köra lite längre turer.


Tänkte åka mot Hedemora och Vikmanshyttan men bara jag kom ut på vägen tog jag höger och det blev Bergbacken. Tänkte sen ta in mot Dammsjön vilket jag inte gjorde, tar väl in över Magnilbo, nej jag fortsatte på Smedjebacksvägen och svängde av mot Grängshammar istället. Så här fint var det på utförsbacken innan byn.


Nu är jag i Grängshammar och det fick bli höger mot Gustafs. Hade inga planer utan bara att jag skulle köra tre timmar. Körde sen till Stora Tuna och Torsång. Ingen fikapaus där utan det blev Milsbo, Stora Skedvi och hem. Råkade passera 160 vid något enstaka tillfälle men det var väldigt kortvarigt så jag tycker jag klarade det hela riktigt bra. Tiden blev så nära tre timmar det kunde bli så jag är riktigt nöjd med dagens pass. Men en sak är säkert, nu skall dubbdäcken av. Halloj så länge!


Av SimmaCyklaSpring - 10 mars 2016 19:45

Efter att ha kommit hem från jobbet och fått i mig lite käk så kunde jag inte låta cykeln vara. Bröstet och axeln är väl inte riktigt hundra än men det är inte värre än att det går att cykla. Lite småsnuvig har jag varit ett tag men skall jag vänta till jag inte har en enda krämpa lär det inte bli mycket cyklande för min del.


Jag tog det lugnt i snömodden, men för det mesta var det fint underlag men visst är det lite lurigt på en del ställen. Körde runt Ljustern och skarvade på förbi Dammsjön och Solvarbo. Det blev en alldeles lagom runda idag. Hej så länge!


Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2016 18:40

Mitt tidigare inlägg resulterade i att Elin ville se lite mer av hur jag konstruerat min cykelförvaring. Eftersom jag är inte den som är den så kommer här några bilder på min alldeles egen konstruktion. Jag tycker den fungerar bra så kan det hjälpa fler att få ordning på sina cyklar så vore ju det skoj.


Jag har ju en tendens som många andra att fylla garaget med både det ena och det andra. När cykelparken växte så började jag fundera hur jag skulle få lite bättre ordning i garaget. En yta som inte var använd var ju ovanför källartrappen.


På den tiden hade jag bara racercyklar så då gjorde jag tre ställ för dessa, de tre som är längst till höger. Men då hade jag dessa tre lite mer utspridda än vad de är nu. När jag sedan började att även cykla MTB blev det ju snart lika trångt i garaget igen. Då var det bara att tillverka tre ställ till och flytta ihop de för racer så att jag får plats med sex cyklar istället.


Lte trångt är det nu men det får gå. Man får fundera lite hur man ställer cyklarna så de inte hakar i varandra när man tar ner någon. Nu är det ju inte racersäsong så den cykel jag nu åker mest på ställer jag längst till vänster. Då är det lätt att ta ner den utan att dra med sig någon annan.


När det är sommar och racersäsong är det bara att vända en av racercyklarna så styret är utåt istället för in mot väggen, då är det lätt att även ta ner dessa.


Ja jag tror det syns ganska bra på dessa bilder hur jag gjort. Bara tre ribbor som jag satt ihop så de passa för racer respekktive MTB. Ribban mot väggen som alla ställ står på är ett par cm lägre än vad räcket är där bakhjulet på bilden är. Alltå när "skenan" lutar mot väggen behöver jag inte vara rädd att de av sig själv skulle råka rulla bakåt. I och med att framhjulet är inkört i "skenan" på väggen så håller cyklarna även balansen av sig själv.

Får jag säga det själv så tycker jag att det blev en riktigt lyckad konstuktion. Enkel och praktiskt. Kommer det till nytta för fler så vore det bara skoj. Skepp o hoj!



Av SimmaCyklaSpring - 6 mars 2016 11:39

Då var det äntligen dags att göra ett försök igen. Vaknade tidigt så jag gör väl ett försök.

Jag är redo att ge mig av och klockan är inte åtta än, det känns bra.

Drog iväg upp efter Smedjebacksvägen och tog sedan Miljonvägen ner till Norbo där jag tog en kort paus.

Väl hemma var hela fem mil avklarade och med det var jag riktigt nöjd. Bara att slå sig ner med en kaffe och kolla in de sista milen på Vasaloppet. Hoppas bara att det inte blir något bakslag på detta nu, för nu är smärtan efter senaste vurpan borta och jag vill komma igång igen. Hej så länge!

Ojdå, nu verka visst Garminsystemet fungera igen. Det var ju bra.


Av SimmaCyklaSpring - 1 mars 2016 19:03

Ja för denna gång alltså. Idag tog jag ut ett par degar som stått på kalljäsning sen i söndags. Om ni kollar på inlägget under så ser ni att jäskorgarna var fyllda ungefär till hälften. Nog ser det ut som det har jäst allt.


Jajamen, det är så det närapå jäser över. Otrolig jäskraft på en gammal surdeg.


Inte så tokigt blev resultatet.


Med lite nykärnat smör och en god ostskiva på så smaka det riktigt bra faktiskt.

Nästa inlägg hoppas jag blir efter en cykeltur. Vi hörs!

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards