Alla inlägg under mars 2017

Av SimmaCyklaSpring - 15 mars 2017 18:20

Med sådant väder kunde jag inte annat än ta ledigt på eftermiddagen för att ta en cykeltur. Visserligen blåsigt, men träningen blir ju inte sämre för det.


Hade en runda i huvudet med tanke på att få medvind sista milen. For ner till Hedemora i världens medvind, huj vad lätt det går med vinden i ryggen.


Nu har jag haft motvind från Hedemora till Torsång. Men nu får jag bra vind de sista två milen hem. Skönt när det går lätt på slutet. Trött blir man ju ändå så det räcker. Det var allt för idag. Imorgon tror jag cykeln behöver vila så då får jag väl hitta på något annat att göra. Halloj så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 14 mars 2017 19:50

Lagom temperatur för en tur igen. Men jäklar vad det blåser. Men det är väl bara att trampa på.


For ner mot Vikmanshyttan och sedan förbi Hedemora och det har börjat mörkna. Nu har jag farit hemöver och är i trakterna av Pungmakarbo med silhuetten av Jätteklacken i bakgrunden.


37 km på 1.50 Får väl var OK på en tisdagkväll i mars.


Inga problem att ta en liten tur när jag har en sådan fin cykel. Bara att gasa.

Av SimmaCyklaSpring - 13 mars 2017 20:23

Satte igång en deg igår som jag hade tänkt jäsa till imorgon. Men när jag kom hem från jobbet idag hade jag kommit på andra tankar. Lika bra att grädda idag ifall jag är sugen på en cykeltur imorgon. Det är ju det som är så bra med surdegsbak, degen kan jäsa ända upp till tre dygn utan att det gör något. Man kan alltså grädda när man får tid. Som synes har det inte varit något fel på jäskraften.


Gjorde degen lite lösare än jag brukar för att se skillnaden. Ojdå vad platt den blev när den kom in i ugnen. Hur skall detta sluta kan man undra.


260 grader gör susen, efter ett tag såg det faktiskt riktigt skapligt ut.


Tre timmar senare och efter provsmakning kan jag inte annat säga än att det blev riktigt bra. Om det sen blir en cykeltur imorgon eller ej återstår att se. Halloj så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 12 mars 2017 16:38

Nu ser det ju ut som jag kommit igång med träningen, håller det i sig går det ju åt lite energikakor. Vad är bättre och billigare än att göra egna. Nötter, mandlar, russin och aprikos och lite till är nu hopsatt med lite "klister" och utbrett i lagom tjocklek.


Ett lager choklad är nu utbrett på ena sidan. Skall nu skäras i lagoma bitar och kallna så jag kan vända på det hela och ha på choklad på andra sidan också. 1,7 kg färdiga energikakor blir det. Om vi räknar med de man kan köpa väger ca 50 g så blir det 34 st á 20 kr, en nätt liten summa på 680 kr. Inte illa, eller hur.


Friska upp surdegen innan jag for ut och cykla i morse så nu är det bara att sätta igång en deg också.


Nu är tre kg mjöl i baljan samt vatten, salt och blötlagda mixade russin. Sex kg deg som har gosat en timme och första "vändningen" är gjord. Två timmar till och två "vändningar" senare så skall den delas i sex delar och läggas i jäskorgar. Innan jag lägger mig skall de sedan in i kylskåpet och kalljäsa i två dygn. Sen blir det gräddningsdags. Även här är det ju ekonomi. Om vi räknar lågt så kostar sex enkilos "riktiga" surdegslimpor 60 kr st, alltså 360 kr. I denna laddning är det ingredienser för i grova drag 60 kr. Man spar alltså ca en femtiolapp på varje matbröd, dessutom vet man vad de är gjorda av. Bara prima råvaror. Trivsamt nöje dessutom. 

Av SimmaCyklaSpring - 12 mars 2017 12:33

Gör mig klar för veckans sista runda. Johan skall göra mig sällskap idag och möta upp bortåt gustafskrokarna.


Jag hann bara till Solvarbo innan jag mötte Johan. Här vänder han om för vi har tänkt åka mot Torsång.


Häng på nu så blir det åka av ser det ut som Johan tänker.


Kanotstadion är passerad och det är inte långt kvar till Torsång.


Nu har vi rundat även Milsbo och är på väg över Dalälven i Gustafs. Det går fint att ligga på rulle.


Efter att ha sett till att Johan kom hem välbehållen tog jag vägen över åkrarna. När jag sedan gick in för landning i Ovangårdarna hade jag 44 km på mätaren vilket får till följd att jag kört 20 mil denna vecka. Brukar inte vara många veckor på ett år som jag får ihop 20 mil. Nu blev det 20 mil redan en vecka i mars. Inte illa. Hoppas det blir fler sådana veckor. Hej , vi hörs, och syns, kanske efter vägarna!


Av SimmaCyklaSpring - 11 mars 2017 14:34

I detta väder kunde jag inte annat än göra mig klar för en runda modell längre. Ja ingen monsterrunda men en tretimmarsrunda skall det i alla fall bli.


Efter drygt en mil har jag svängt av Smedjebacksvägen och är nu på väg mot Grängshammar.


Efter två mil har jag Hovgården i sikte.


Efter tre mil är jag vid Romme travbana.


Vilken dag. Sol och klarblå himel, bara att njuta i värmen.


Nu kör jag över Dalälven i Torsång. Något fikastopp är det inte tal om idag.


Milsbo passeras efter fyra mil.


Stora Skedvi kyrka får väl också vara med på bild denna fina dag. Nu är det cirka 15 km hem och det får väl räcka för idag. En fin runda i solen blev det. Det är så jag vågar tro att jag är på gång igen. Hej hoj.

Av SimmaCyklaSpring - 9 mars 2017 19:00

Utan att veta vart jag ska står jag ändå bereddd att dra iväg på en tur. Tog två flaskor vätska med mig för jag tänkte att det skulle bli en skaplig runda.


For först till Vikmanshyttan och sedan till Hedemora. Nu har jag kommit till Västerby.


Än går det bra och jag funderar om jag skall fara mot Stora Skedvi. Så får det bli.


Men när jag har en liten bit kvar till Fäggeby och kommer till avtagsvägen mot Husby händer något konstigt. Cykeln bara, liksom av sig självt svänger till höger och efter en halvmil är jag i Husby. Sen fick det bli Myckelby och Fäggeby vilket gjorde att det blev en skaplig runda trots att jag aldrig for till Stora Skedvi. Faktiskt lite längre än vad jag tänkt, men vätska hade jag ju med mig så någon nöd gick det inte på mig. Hej så länge!


Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2017 19:30

Hem från jobbet och några minuter senare på cykeln för en liten tur.


Nu har jag rundat Gustafs och Naglarby. Stannade till när jag såg att det lyste i vallaboden hos Johan. Han mådde bra efter helgens Vasalopp och höll nu på att preparera skidorna inför uppehållet till nästa skidsäsong.

Här far jag fram i högsta fart på Solvarborakan.


Tre minusgrader och lätt snöfall en stor del av turen. Ja kan det bli mycket bättre än så en vardagkväll i mars. Snittpulsen på kvällens tre mil blev så låg som 133. Det var bra att jag kunde ta det riktigt lugnt för en gångs skull.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards