Inlägg publicerade under kategorin Tävling

Av SimmaCyklaSpring - 4 maj 2019 18:13

Då var det dags för årets första race. Redan i går var jag och hämtade nummerlappen vid Lidingö IP.

Nu har jag kommit in för varvning efter fyra mil.

Stannar till en stund och får lite ny energi av Lena och Erik. Bra med support på plats.

Efter 3.18.01 passerar jag mycket nöjd mållinjen.

Riktigt trött men också riktigt nöjd. Det är en riktigt jobbig bana så egentligen skulle jag väl sitta hemma och ta det lugnt i en gungstol. Men någon sådan har jag ju inte så då är det väl bara att fortsätta trampa på. Hej å hå.

Mycket slit för en liten medalj. Risken är väl att jag kör hem en till nästa år. För trots allt är det riktigt skoj att fara omkring i skogen på en MTB.

Av SimmaCyklaSpring - 27 april 2019 12:21

Full fart på Ovangårdsberget i dag när Klippingracet går av stapeln. Här är det ungdomar som står i startfållan och är ivriga på att få starta.

Nu är åtta klasser avklarade och jag som målfunktionär hinner ta en kopp kaffe innan det är dags för start i elitklasserna.

Nu har elitklasserna startat och här kommer säterkillen Matthias Wengelin in för varvning. Numera tävlande för Länna Sport Cykelklubb.

Emil Hedlund tävlande för OK Hammaren i Sandviken passar på att fylla på med lite energi vid en av varvningarna. Hela sju varv på en 5-kilometersbana skall köras.

Nu kommer de tuffaste av de tuffa. De åker i klassen Nybörjare 6-7 år. 900 m är sträckan som de åker.

Av SimmaCyklaSpring - 2 september 2018 15:11

I dag anordnar Stora Skedvi IK för första gången ett MTB-lopp och då är det klart att Johan och jag ställer upp. Snart dags för start.

Nu har det fyllts på bra med åkare och vi har en bra position vid starten.

Nu bär det iväg. Det flesta åker långa banan som skulle vara 42 km och en del nöjer sig med varianten som är 25 km.

Efter ca två mil passeras startpunkten för andra gången och Lena är beredd med en ny flaska när jag kommer farande. Men att ta bild samtidigt var inte så lätt. Men jag är där bakom flaskan, jag lovar.

Nu är det bara metrar kvar till mål. Min tid blev ca 1.55 på ett ungefär. Resultat skulle komma så småningom. Men bra gick det så jag är nöjd oavsett placering.

Två punkor senare kom även Johan i mål så för honom var det väl inte så där riktigt lyckat. Men en fin bana var det och vi hoppas detta lopp återkommer.

Av SimmaCyklaSpring - 24 augusti 2018 12:27

Ja då har jag anmält mig till ett lagomt långt lopp till nästa helg. Hoppas fler gör detsamma. 42 km i Skedviskogarna, det låter väl skoj. Skepp o hoj.

Av SimmaCyklaSpring - 22 juli 2018 17:11

Då är det dags för Engelbrektsturen. 67 km MTB i Norberg i högsommarvärme. Nummerlappen skall på cykeln sen är det dags för race.

Många cyklar i startfållan, men inte fler än jag ser var startlinjen är.

Jag har placerat mig sist i fålla fyra. Där får vi gamlingar stå. I fållan bakom mig startar tävlingsklasserna för tjejerna. De startar fem minuter efter oss.

Efter 35 km hade jag egen depå, Erik servade med lite dricka o godis. Toppen.

Det blev ett kort stopp och sedan bar det av igen. I värmen. Puh.

Här kommer jag i mål efter ca 3.13.20 Det gjorde att jag kom på åttonde plats av åtta startande i H 60. Det är ett bra utgångslägen inför kommande år. Det var första gången jag prova att åka tävlingsklass. Det gjorde att jag inte hade många att ta rygg på för de åkte mycket fortare än vad jag orkar. Men det var lugnare att starta i tävlingsklass jämfört med motionsklass som jag kört föregående två år. Nu gäller det att träna lite mer till nästa år så jag kan ta rygg på de starka gubbarna så skall nog det bli bra.

Provar att infoga ett videoklipp som Erik filmade när jag körde i mål.

Av SimmaCyklaSpring - 19 juni 2018 18:52

Hittade en bild på happyride.se från lördagens Vätternrunda. Erik och jag i full fart. Ett av de korta ögonblick som jag inte låg på rulle.

Av SimmaCyklaSpring - 18 juni 2018 06:28

Dags att fylla i lite uppgifter på baksidan av nummerlappen ifall det händer något oväntat under loppet.

Då är klockan 03.30 och det är dags att rulla ner till starten som går 04.02 Alla förberedelser är gjorda och det känns riktigt bra trots att jag vet att det väntar 30 mil på cykeln.

Nu är vi på torget i Motala och nu är det bara minuter innan vi får gå in i startfållan. Jag minns hur det kändes när jag stod här för min första Vätternrunda. Så känner nog Erik nu som gör sin första.

Ja då rullar vi iväg och nu är det bara att trampa i tio timmar ungefär. Härligt härligt. Det är ju det här man längtar efter ett helt år.

Då är vi i mål igen. Denna gång efter 10.09 med enda missödet en punktering för Erik ca två mil kvar att köra. Men vad gör väl en punka en gång som denna. Jag är supernöjd att nu få åka med Erik när han kör sin första runda. Har jag tur kanske det blir fler gånger.

Här är tiderna vid de olika kontrollerna runt Vättern. Hade jag inte fått ligga på rulle på Erik hade jag inte klarat denna tid. Han var hur stark som helst. Men hade inte jag varit med hade han fått problem med punkan. Jag lär träna styrka så jag orkar upp för backarna bättre och Erik får träna på att fixa punka.

Av SimmaCyklaSpring - 24 februari 2018 17:22

Trots att Ally bara är drygt sex månader är det hennes andra Tjejvasa. Förra året när Lisa åkte låg ju faktiskt Ally i mamma Lisas mage. Då var Ally medåkare kan vi väl säga. Nu ett halvår senare (sen hon föddes alltså) är hon med och supportar. Här ser vi Ally och Lisa strax före start då Ally ger de sista råden. Jag tyckte jag hörde något om att Lisa skulle åka fort ifall jag (läses Ally) skulle bli hungrig.

Några sekunder till start och nu är alla förberedelser gjorda. Lisa åkte på 2.13 förra året och hade en förhoppning om något liknande nu. Men det snöar och är lite tungåkt så det blir nog jobbigt.

Nu är Lisa i mål med tio sekunders skillnad från förra året. Då räckte det till en plats på 700 någonting, i dag gick det betydligt tyngre. Men inte för Lisa då samma tid i dag räckte till en plats på något över 300. Toppen toppen.

Pigg och glad och Lisa funderar redan på kommande äventyr.