Av SimmaCyklaSpring - 13 augusti 2023 17:16

Har varit i Sälen en hel vecka inför Cykelvasan. Här är jag ute och provåker nya startbacken för i år. Ca två km lång med en snittlutning på åtta procent. Det blir något att bita i för alla cykelåkare på lördag.

528 m över havet är man vid toppen av backen.

Här sitter jag och Lena och har det bra. Vi var själva från måndag till sen onsdagkväll. Då kom Lisa och Johan med flickorna Ally och Inez.

Det var mycket vatten i området kring startplatsen vilket gjorde att banan fick läggas om lite i sista stund.

Här var det meningen att vi skulle fara men det gick ju inte. Det var en hel meter vatten.

Man kan ana lite bräder långt ut i vattnet. De håller upp reklamskyltar som är en meter höga. Där var det meningen att vi skulle cykla.

Nu har Lisa med familj kommit upp och vi är ut på en liten träningstur. Blev faktiskt en liten bit efter Kungsleden.

När vi var nästan hemma igen mötte Johan och Inez upp på sina cyklar.

Inez har nyss fyllt tre år och cyklar redan som ett proffs.

En liten vandring på fjället hann vi också med.

Nu har vi kommit till Stensjön och det kommer några droppar regn också.

Nu är vi på väg ner i en stor lift där alla fick plats.

Här kommer Inez farande i barnens Cykelvasa med nummerlapp och allt.

Här testar Ally och Inez på att cykla på en riktig specialbana. Skoj skoj.

Nu är det fredag kväll och det är dags att göra de sista förberedelserna inför lördagens Cykelvasa.

Det var ju som alla vet inte de bästa förhållanden att cykla MTB i nästan tio mil. Men i mål kom jag.

Hujamej så jag ser ut. Men nöjd att vara i mål. Tiden blev inte så bra men det skyller vi på förhållandena. Tiden blev 4:08:35 vilket i den hårda klassen jag kör nu räckte till 15:e plats av 168 pojkar.

En timme senare var jag ren och fin igen.

Ytterligare en timme senare satt Lena och jag på bussen som tog oss tillbaka till startplatsen. Cykeln transporterades på en bil som åkte efter oss upp till Berga by. Cykelvasan är verkligen ett toppenarrangemang där allt verkar klaffa till 100%. Där har många arrangörer mycket att lära. Ja det har varit en fantastiskt fin vecka i Sälen.

Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2023 09:24

Våra äpplen börjar bli fina vilket är ett tecken på att hösten närmar sig. Här har vi "Petteri".

Ett träd med "Transparente blanche" är ätfärdiga.

Några gurkor på altan ser också ut att må bra.

Några rundor i regnet har det också blivit. Husmålningen har helt kommit av sig, inte väder för det.

Det gäller att trampa på för det nu när Cykelvasan närmar sig.

Två hinkar äpplen har vi nu omvandlat till en gryta äppelmos.

Av SimmaCyklaSpring - 31 juli 2023 07:36

I lördags for vi ner till Norberg för att hämta ut nummerlapparna till söndagens race. Fint i Norberg att gå runt och kika lite. Lena spanar ut över fina byggnader och ån som rinner förbi.

Man åker inte gärna till Norberg utan att gå in på Elsa Anderssons konditori och ta en fika. Själv tar jag nio gånger av tio en "Gammaldags Napoleon". Det måste vara en bra uppladdning för morgondagens tävling tänker jag.

Nu är nummerlapparna uthämtade. Lena skall inte köra, det är Lisas och min nummerlapp vi hämtat ut.

Sådär, nu är det bara minuter tills jag skall starta och det är dags för mig att gå in i startfållan. Lisa startar 15 min senare så hon är också redo för start. Inez får vänta några år till innan hon blir med. Hon kommer säkert att vara med bara åldern tillåter. Hon är bara tre år men kan redan cykla.

Efter 67 km på 3.22.29 går jag i Mål. Det blev regn sista biten vilket gjorde det hela onödigt drygt.

Hej å hå för denna gång. Jag hade glömt hur drygt det var. Har inte åkt sedan 2019. Det var ju inställt 2020 och 2021 för pandemin. Förra året åkte jag inte av andra skäl.

Nu är jag i alla fall i mål och är nöjd med det. Konstigt vore väl annars med tanke på fjolåret.

Då fick jag nöja mig med att vara åskådare vilket i och för sig också var trevligt.

Mindre trevligt var att behöva vara det från rullstol efter kraschen på Vätternrundan. Med tanke på det får jag vara ännu nöjdare att jag över huvud taget kan cykla och redan vara med på lopp.

Nu morgonen efter loppet är jag mör i hela kroppen. Bara att ta det lugnt och börja ladda för Cykelvasan som går om två veckor.

Av SimmaCyklaSpring - 28 juli 2023 14:28

Har inte cyklat på snart en vecka, var ju på bröllop förra lördagen med 90 personer och det var väl som gjort för att bli förkyld. Då passar jag på att baka lite istället. Satte igår igång en surdeg som här får vila en stund.

Under tiden klipper jag till bakplåtspapper som jag passar in i gamla aluminiuformar som jag har.

När det gått ett par timmar delar jag upp deg i 650 gram stora bitar och lägger i de pappersklädda formarna.

Sedan ställer jag ut dem tre och tre i stora plastlådor på trappen där de får stå över natten.

När det är dags att grädda har jag först haft tre gjutjärnsformar i ugnen på 250 grader så de är genomvarma. Sedan i med en deg i vardera form och grädda i 38 min.

Sådär, riktigt fint blir det att grädda i formar med locket på.

Nu är alla sex gräddade och det är bara en liten kvar.

Det blev en degbit på 550 gram över och nu är även den gräddad.

Tjusigt, och gott blev det även denna gång. Mitt favoritbröd nr 1. Dinkelmjöl, vetemjöl, mixade blötlagda russin, havssalt och vatten. Allt som behövs, inga konstigheter.

Av SimmaCyklaSpring - 27 juli 2023 09:43

Som vanligt har det blivit en hel del cykling. Här en långtur med Lisa på MTB. Vi laddar ju båda för Cykelvasan.

Vad vore bloggen om jag inte hunnit med att baka lite matbröd.

Även Erik och jag har tagit någon runda. Men då blir det på racer. Erik har inte kommit underfund med hur skoj det är att köra MTB.

I lördags var vi i Dalaflodas park Strandbacken. Vad var det där då måntro.

Jo med 90 andra personer var vi på bröllop. Full fart hela halva natten.

Sedan var det bara att ladda om. I måndags var vi med barn och barnbarn till Tomteland utanför Mora.

Tomten hade fullt upp med att ta emot önskelistor från barnen. Här lämnar Tyra sin.

Det var många olika tillställningar runt området. Här var det både häxor, tomtenissar och älvor.

Här fick Inez och Ally en pratstund med en älva.

Efter Tomteland for vi till Fryksås fäbodar för övernattning. Här Lena i förgrunden och Orsasjön i bakgrunden.

Innan det blev sovdags hann vi med både middag på "Ugglan och Björnen" i Grönklitt samt besöka toppstugan för att kolla utsikten innan det blev mörkt.

Av SimmaCyklaSpring - 18 juli 2023 08:00

Ja inte blir det mycket jobbat på huset. Vädret är ju inte det bästa för målning. Först för varmt i flera veckor och nu på slutet regn. Blommorna växer i alla fall. Här en Dahlia som slagit ut.

Förra måndagen blev det en runda igen med grabbarna som samlas i Dalsbyn. Nu har vi tagit oss upp till Rösåsens utsiktstorn. När vi väl kom dit var jag så trött så jag orkade inte gå upp i tornet. Det får bli en annan gång.

I tisdags blev det en runda på racer med Erik. Blev en snoa runt Falun på 95 km.

I vanlig ordning ligger jag på rulle, Erik håller farten.

Torsdag och en MTB-runda med Lisa. Denna gång en runda förbi Rankhyttan på 70 km.

Nu är det lördag och vi är i skogen och plockar lite blåbär som vi skall äta till glassen.

Vi hade god hjälp av Ally och Inez, i alla fall med att äta upp blåbären. Inte bara det, de plockade också.

Glass och blåbär satt fint efter en stund i skogen.

Sedan blev det en natt i husvagn, visserligen hemma på vår gård. Nog äventyr i den åldern. Här frukost i husvagnen.

Igår var det måndag igen och det blev en tur med "måndagsgänget" igen.

Hela tio stycken var vi som gned runt i gustafsskogarna under guidning av Kjell Hanspers som hittar på varenda stig verkar det som. Skoj skoj, men drygt drygt.

Av SimmaCyklaSpring - 10 juli 2023 06:29

Började veckan med att fylla på kakförådet med lite bondkakor.

Sedan bar det av ner till Dalsbyn där ett gäng brukar träffas för att ta en sväng.

Sex stycken blev vi som körde tillsammans ett par timmar.

Har också hunnit med en björnborunda.

Det var på tisdagen och jag är nu vid Gruvsjön.

På onsdagen blev det en tur med Erik på racer. Det blev en sjumilarunda runt Husby och Långshyttan.

På torsdagen liksom de flesta andra dagar blev det att kolla lite cykel på TV. Touren pågår ju som bäst.

Torsdag och en riktig blötrunda, frågan är om jag någonsin cyklat i så mycket regn. Blev en runda runt Romme och Torsång i alla fall.

Fredag blev vilodag från cykling. Var på begravning då en jag jobbat med i tjugo år har gått bort.

Lördag och långtur med Lisa på MTB. Nu är vi i trakterna av Grängshammar.

Blev en fin långrunda i sommarvädret.

Söndag och vilodag. Här glass i stora lass på altan med Lena. Det är fint det.

Av SimmaCyklaSpring - 3 juli 2023 09:55

Redan i torsdags for vi upp till Fryksås fäbodar för en trevlig helg med Lisa, Johan, Ally och Inez.

Nu är det fredag och Lisa och jag skall ut på en tur.

Ally gör oss sällskap de första sex kilometrarna ner till skidstadion i Grönklitt.

Det lutar mot upp till Smidgården, sedan går det lättare igen.

Fint fint, men drygt drygt. Man ser lite av Orsasjön i bakgrunden.

På lördagen blev vi skjutsade till Evertsberg för att cykla på Cykelvasaspåret som Lisa och jag skall köra i augusti. Inez var med och vinkade av oss under bergsprisportalen i Evertsberg.

Nu har vi precis passerat kontrollen i Oxberg och har då cyklat 15 km.

Nyss passerat Oxberg och vi känner oss fortfarande pigga både Lisa och jag. Tur det för vi har långt kvar. Tanken är att vi inte skall stanna vid målet i Mora utan fortsätta 25 km till upp till Fryksås fäbodar.

Efter 43 km på strax under två timmar anländer vi till målportalen i Mora. Det gick ju bra det här är vi överens om båda två. Borde nästan ha startat ännu längre upp. Men nu har vi ju 25 jobbiga km kvar.

Nu är vi hemma igen vid Fryksås fäbodar efter en jobbig sista bit.

De sista nio km hade en höjdstigning på hela 320 meter. Det känner på vill jag lova. Totalt blev det 68 km på 3 timmar och 24 minuter. Efter en sådan tur var det skönt med lite mat och vila. När vi hade sex km kvar fick jag ett bromsstick i höger ljumske, jag hann inte se vad det var men jag tror det i alla fall. Det gjorde rejält ont och Lisa tyckte jag skulle ta min medicin som jag alltid har med för jag är överkänslig mot getingstick. Vi cyklade hem och jag blev mer och mer röd i ljumsken och svullen. Så jag drog i mig tio tabletter kortison betapred som jag brukar. Framåt kvällen gav det med sig och nu två dagar senare syns i stort sett bara märket där jag blev stucken, eller biten.

Igår söndag fick cyklarna vila och det blev en äventyrsvandring med Ally och Inez.

Jag kan jag också säger Inez och visar.

En labyrint avslutade äventyrsspåret. Ja det var en fin helg i Fryksås. Nu är vi hemma igen och det regnar så vi får se hur det blir med cykling, eller om det blir en vilodag till. Finns ju lite annat att göra också.