Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Här går jag och "degar"

Av SimmaCyklaSpring - 21 april 2014 10:00

Satte ju igång en poolish igår, såhär ser den ut efter an natt i rumstemperatur. Det är alltså grunden till bulldegen. Den ser fin ut så jag hoppas den orkar få bullarna att jäsa. Någon övrig jäst använder jag ej.


Men en hel del annat, detta samt en liter mjölk och smör.


Nu är ingredienserna ihoprörda.


Låter degen vila en timme så att mjölen suger i sig vätskan.


Förbereda lite plåtar med bakplåtspapper.


Än är det ingen cykeltemperatur så det är bara att ta det lugnt.


Nu skall smöret arbetas in i degen.


Riktigt kladdgöra är det.


Sen plastar jag in degen och låter den vila ytterligare 30 minuter.


Nu har jag kavlat ut halva degen och brett på kardemummafyllningen.


Några av plåtarna får stå på jäsningen i den avslagna spisen. Ett par plåtar står i källaren.


Nu har temperaturen stigit till 10 plusgrader så nu kan det passa fint att ta en cykeltur. Bullarna behöver jäsa i lugn och ro. Så nu drar jag en sväng. Vi hörs!






 
 
Ingen bild

Johan

21 april 2014 12:21

Jädrans vad fint det ser ut 👍 blir nog gott så det räcker till med kan jag förstå. Hoppas cyklingen går fint!

 
Ingen bild

Kalle

21 april 2014 15:17

Johan, cyklingen gick bra, hur det blir med bullarna återstår att se.

 
Ingen bild

Frida

28 april 2014 20:56

Men jösses vilka fina bullar!! Du kan du Kalle!!

 
Ingen bild

Kalle

28 april 2014 21:12

Jodu Frida, här ser du en som kan både det ena o andra. Det är bara att komma förbi på en fika när det passar. Ni är så välkomna.

 
Ingen bild

Katarina

28 maj 2014 12:47

Ser bra ut!
Hoppas att de var lika goda som de vi fick smaka idag!

Hälsningar nytt bloggfan

 
Ingen bild

Kalle

28 maj 2014 17:02

Hej igen Katarina. Såg inte denna kommentar först. Vad det gäller bullarna så var det nog ingen större skillnad, jag tror jag lyckades riktigt bra. Nu har jag suttit och sorterat och redigerat bilder så det blir nog mitt längsta inlägg bara jag kommer hem. Jag kan lova att du blir med på ett hörn eller två. Ha det så bra. Vi hörs!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 11 april 14:07

Efter att ha cyklat inne hela vintern var det till slut dags att byta kedja på racern. Visserligen satte jag ner den i källaren igen för det blir att köra MTB nu till att börja med när jag börjar med utecykling.   Har även köpt ett par watt...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 6 april 15:20

Ja här är det full fart så jag kommer mig knappt för att skriva. Mycket källarcykling har det blivit. Nu är jag redo för ett av vinterns många pass.   Fick "låna" två av barnbarnen ett par dagar, och nätter. Här är det sängdags och sagoläsn...

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards