Alla inlägg under februari 2015

Av SimmaCyklaSpring - 28 februari 2015 17:36

Grötklockan ringde redan fem i morse och det var bara att ge sig iväg upp. Hade nämligen lovat fixa frukosten inför dagens TjejVasa. När gröten var uppäten var det bara att dra mot Oxberg. Lisa startar redan klockan nio och det gäller att vara där i tid. Så här fint var det i Fryksås, mycket snö fortfarande.


Lisa fick testa skidor och Johan la på valla.


Här fixas det så skidorna skall gå bra.


Lisa har bara minuter till start och är här riktigt laddad. Kan avslöja att hon hade förhoppning att klara två timmar. En riktigt tuff målsättning.


En timme senare var det dags för Lena att bege sig in i startfållan.


Det är ett jäkla jobb arrangörerna gör. Här ser man hur mycket snö det är. Närmare två meter uppskattar jag det till strax efter startplatsen.


Nu är Lenas startgrupp iväg och någonstans bland alla dessa är hon. Var vet jag ej. Hann inte med att se henne.


I Oxberg var jag när Lena kom och tipset från Norska smöreteamet var ej lyckat så det blev en omvallning i vallastationen där. Här är hon mellan Oxberg och Läde och skidorna går riktigt bra igen.


Lisa tar de sista staktagen innan målgång.


Riktigt nöjd blev Lisa efter att kört i mål på finfina 1.55 Klarade målsättningen med råge. Bravo bravo.


Sedan var det dags för Lena som här har målportalen i sikte. Lena körde in på 3.20 vilket var en putsning av sitt rekord med en minut.


Efter denna tur var även Lena riktigt nöjd. Tror jag det. Här tillsammans med Johan, Olle och Lisa.

Nu skall skidorna bara rengöras och ställas undan. Nu skall cyklarna fram. Hoppas på en tidig vår.

Vi hörs!


Av SimmaCyklaSpring - 27 februari 2015 15:54

Som ni vet avstår jag KortVasan idag men jag är ändå där för att ha koll på Johan. Två till som har koll är Lisa och Lena som ser till att vallan blir rätt pålagd.


Även Johans pappa Göran är på plats och är här riktigt laddad inför dagens uppgift.


När Göran dragit står det inte på förrän Johan skall iväg. Han har här tagits plats i fållan.


Vädret var inte det bästa som synes. Riktigt blött i Oxberg.
Nu måste jag berätta en lustig detalj. När vi står vid bilen i Oxberg står det en kille med sin tolvårige dotter bredvid oss. De skall båda åka skidor ner till Mora och frågar om vi kan köra ner deras bil till Mora. Ok säger jag och jag får hans bilnycklar och hans namn och telefonnummer så jag kan ringa honom så han kan få tillbaka sin bil. Väl i Mora är det besvärligt med parkering men vi hittar ett par platser bredvid en mack när vi parkerar. Jag lämnar nycklarna i butiken bredvid och förklarar att jag bara kört ner en annans bil. Jag ringer sedan ägaren och förklarar var bilen står. Lite lustigt, skoj när folk man inte känner ger en ett sådant förtroende. Ja, hade han känt mig kanske han inte hade gjort det, vem vet.


Snön faller och Johan står startberedd. Frågan är om Johan skall komma ifatt Göran som startat 1.15 före, Johans målsättning är klar.


Av tidrapporterna att döma var det ovisst ända in i det sista. Först kommer dock Johan som lyckades komma ikapp endast 500 m före mål.


Strax efter att Johan passerat mål ser vi här efter en finfin prestation Göran elegant glida i mål, bra kämpat Göran, och alla andra som i detta väder kämpade sig ner till Mora.
Vi hörs, kanhända redan imorrn!

Av SimmaCyklaSpring - 25 februari 2015 19:31

Så där, nu har jag lagt på grundfäste på Lenas skidor inför TjejVasan. Nu återstår att vänta in vad det blir för väder innan den sista smörjan skall på. Undrar om jag skall höra med det norska vallateamet om de har något bra förslag. Nej det är nog bäst att låta bli.


Jag tror att det kommer att gå bra med Tokos gula.
Hej så länge.

Av SimmaCyklaSpring - 24 februari 2015 18:34

Fick tipset igår angående min förkylning som aldrig ger sig. "Bada bastu 15 minuter i 80-graders värme"

Jaså sa jag, då får jag ringa till badhuset och be dem sänka temperaturen till 80 grader. "Nej nej fick jag till svar, det går lika bra om det är varmare, det skall vara minst 80 grader"

Så idag när jag kom hem från jobbet for jag glad i hågen till badhuset för att bota min förkylning. Döm om min förvåning när jag förklarar för tjejen som tar betalt vad mitt ärende är, och hon svarar. "Vi har bara 75 grader i bastun"

Hm tänkte jag, måste väl testa ändå, satt väl 20 minuter i bastun och går nu inte förkylningen över så måste det bero på att det var för kallt i bastun.

Är det någon som har något tips för att bli av med långvarig krasslighet så tas det gärna emot.

Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 22 februari 2015 16:21

Ja hur det här skall bli vet inte jag. Ytterligare en vecka utan träning. Vet inte för vilken gång i ordningen jag sagt att jag känner mig lite piggare. Hostan har í alla fall gett med sig. Feber har jag inte haft på länge, halsonda är så gott som borta men snorigheten hänger kvar lite grann. Satte igång lite deg i fredags och såhär blev det efter ett dygns jäsning och sedan gräddning på det. Som ni ser har jag en deg till på gång.


Det som inte får plats att jäsa i kylskåpet får jäsa på trappen, det går lika bra.


Idag blev det att grädda några bröd igen. Börjar ta sig riktigt bra om jag får säga det själv.


Fick bli några små godingar också.

Som ni säkert förstår så blir det ingen KortVasa för min del. Den går ju på fredag så för en gångs skull skall jag vara klok nog att inte anstränga mig när jag är halvkrasslig. Hoppas dock kunna börja lite smått, kanske om en vecka. Men då får det bli några lugna turer i källaren, på racern som är uppställd på Trainern.

Vi hörs, träna på ni som kan!

Av SimmaCyklaSpring - 14 februari 2015 17:15

Det gick ju bra igår i Bergebo så vi for dit idag igen. Här har Lena intagit position för höghastighetskörning så här går det undan. Finfina spår trots att temperaturen var en plusgrad.


Vi hasade på och det stod inte på förrän vi hade avverkat 15 km och med det kände vi oss nöjda för denna gång. Bäst av allt är att jag börjar känna mig pigg igen. Men det får väl gå någon vecka till innan jag ger mig i kast med någon MTB-körning.

Halloj så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 13 februari 2015 18:31

När jag jobbat färdigt för denna vecka for vi upp till Bergebo för en skidtur. Vi for efter Igeltjärnsvägen och efter ett varv tyckte Lena att det var gott med lite värmande.


Efter två varv varv det ännu godare. Det var ju ett tag sedan jag rörde på mig så nu hoppas jag verkligen att det får räcka med vila. Visserligen skall jag ta det lugnt ett tag till men det var då skönt att ut och röra på sig lite. 14 km blev det och spåren var verkligen kanonfina så det är möjligt att det blir en vända till innan helgen är över.

Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 8 februari 2015 17:30

Någon gång skall jag väl kunna börja träna igen och då behövs det lite energikakor. Lämplig sysselsättning så länge jag är halvkrasslig. Sen finns det ju andra som också vill ha.


Alltid bra med en surdeg på gång. Är det sådan fart på den som det är nu vore det ju synd att inte sätta igång en deg eller två.


Skall man ändå lägga ner lite tid så skall det vara bra råvaror. Stenmalet Dinkelmjöl från Warbo Kvarn och Stenmalet Vetemjöl från Saltå Kvarn. Skall inte det bli bra så vet inte jag.


Sådär, nu är mjöl, salt och vatten blandat. Bara att låta jäsa.


Hinner växa rejält över natten. Nästan sex kilo som bara väntas på att tas om hand. Det är en av två degar denna helg.


Nu är degen uppdelad och det är dags för en andra jäsning.


Har man inte jäskorgar så det räcker går det bra ändå. Det är bara sin egen fantasi som sätter gränser.


Nu är ett par bröd gräddade och ett par till skall snart in i ugnen.


Några bröd färdiga. Visst är det fint med lite bröd i olika former, lägger in en bild till. 14 bröd blev det totalt.


Så här kan det se ut efter ett par dagar i bageriet. Men nu vill jag hellre träna än baka så nu hoppas jag att jag piggnar till snart. I värsta fall ser jag ingen annan utväg än att jag får öppna bageri med försäljning.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards