Inlägg publicerade under kategorin Träning

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.

Såhär ser det ut med cykeln. Den står uppstäld på något som kallas "Roller". Det känns bättre på den än på en vanlig Trainer då man tar av bakhjulet och sätter fast ramen i Trainern. På den här har jag bakhjulet kvar på cykeln och det blir lite rörligare, mer som att cykla ute. Klarar också mina knän bättre då det inte blir så stelt.

På en TV framför mig får jag upp all data om turen. Finns oändliga möjligheter till variation. Både banor från hela världen samt an massa olika variationer på färdiga träningspass. Det är dessutom enkelt att göra egna pass och lägga in i systemet. Man kan även välja att cykla själv eller tillsammans med andra. Många tror att det är så tråkigt att sitta inne och träna men utnyttjar man systemet så är det faktiskt riktigt bra. Det är tidseffektivt om inte annat. Blir inte så mycket tvätt som när man cyklar ute, behöver inte tvätta cykeln heller.

Här tar vi en liten promenad i det fina vädret mellan skidloppen från Falun. Har nyss sett damernas 20 km och skall snart se herrarnas 20 km.

Av SimmaCyklaSpring - 30 augusti 2023 14:15

Efter att ha fått en hel del gjort i trädgården fick det bli vilodag från dessa sysslor. Det fick bli en tur på MTB genom skogarna istället. Härlig sensommartur mot solen.

Ja riktigt fint var det på morgonkvisten.

Efter 47 km var jag framme i Norberg och vad passar då bättre än en fika på Elsa Anderssons konditori.

Det fick bli en gammaldags Napoleon, de är goda, med äppelmos i.

Med solen i ryggen bar det sedan av hemåt igen. Inte illa att få ihop 94 km MTB på en förmiddag, pch en Napoleon dessutom. Nu blir det vila framför TV:n och kolla på Vueltan.

Av SimmaCyklaSpring - 29 augusti 2023 18:26

Nu har jag tröttnat på att vänta på målarväder så jag bar undan allt ställningsvirke. När jag lyfte på presenningen som jag har över mitt virkeslager tittade en liten groda förskräckt på mig.

Nu tar jag tag i beskärning av fruktträd istället. Här har vi ett litet äppelträd som heter Höstdessert.

Ett lite större träd fick också sin beskärda del, päron som heter Göteborgs diamant.

Ojoj, ett till avklarat, Sävstaholm äppelträd fixat.

Det här blir inte roligt. Lite välvuxet äppelträd som heter Risäter.

Tur Vueltan har dragit igång så man kan slå sig ner framför TV:n ibland. Hann precis se målgången innan det var dags att skynda ner till Dalsbyn. Samling kl 18.15 för lite MTB-cykling.

Vi blev fyra cykelsugna som drog iväg. Jag fick guida och då blev det Aspnäs-Björnbo innan vi tog en paus vid Täktlandet.

När vi snurrat runt ett tag på Nisshytteskogen kom vi till en översvämmad väg. Ingen hade lust att cykla hela denna sträcka i vattnet så det blev en liten extra krok. Vi kom så småningom till Nisshyttan och efter ca två timmar var jag hemma igen.

Idag var det bara att ta tag i mitt träd som heter Risäter och efter några timmars arbete såg det ut på detta vis.

Sju säckar ris blev det och efter kaffe med Lena i solen blev det två vändor till soptippen. Som om det inte vore nog med det drog jag igång gräsklipparen och körde två timmar med den. Bäst att passa på när det är uppehåll en hel dag. Imorgon är det i alla fall hög tid för en vilodag, åtminstonde från trädgårdsarbete.

Av SimmaCyklaSpring - 27 augusti 2023 09:12

Efter att förra veckan tagit det lugnt för återhämtning efter Cykelvasan är jag nu i full gång igen. I måndags blev det en vända med gänget som samlas i Dalsbyn varje måndag kl 18.15

Nu är det onsdag och jag tar en paus efter 25 km vid sjön Saxen. For sedan förbi både Gläfse och Zakristorp innan jag efter 63 km var hemma igen.

I torsdags blev det 10 st 30-sekundersintervaller på rundan runt Björnbo. Jobbigt jobbigt trots att det bara blev 28 km. Då vädret såg ut att bli dåligt i helgen och jag planerade två vilodagar tog jag en tur även på fredagen. 42 km blev det.

Men så ringer Johan och undrar om vi skall ta en tretimmarstur imorgon lördag för enligt hans prognos ser vädret ut att bli hyfsat. Sagt och gjort. Kvart över åtta på lördag morgon drar vi iväg. Här passerar vi Gruvsjön efter ca 25 km.

Efter ca 40 km tar vi en paus i Norn och har då ca 30 km hem vilket gjorde att det blev drygt 70 km vid hemkomst. Efter detta pass och cykling fyra dagar i rad var jag rejält slut hela eftermiddagen. Under veckan blev det drygt 25 mil på MTB vilket är mer än vad det brukar bli på en vecka. Nu är det bara att ladda om.

Det gjorde att cykeln fick stå lortig ända till idag. Men nu är den ren och fin igen och redo för en runda imorgon  med gänget som samlas i Dalsbyn kl 18.15 Lyse på för det börjar bli mörkt om kvällarna nu. Tjo.

Av SimmaCyklaSpring - 23 augusti 2023 13:52

Började veckan med att beskära ett par fruktträd. Bland annat det här päronträdet.

På kvällen begav jag mig tillsammans med sex andra ut på en MTB-tur.

Det blev en fin runda neråt Hedemora.

Efter att ha åkt en vända på Brunnsjöberget har vi nu tagit oss upp på Nibbleberget.

Därifrån var det fin utsikt över bygden. Men klockan var mycket och vi var tvugna att bege oss hemåt innan det skulle bli mörkt. Tur jag har lyse på cykeln för mörkt blev det innan vi var hemma. Drygt fem mil blev det vilket kändes bra.

Tisdag igår och då kör CK Natén ungdomsträning. Stor uppslutning av ungdomar.

Efter information av klubbens ordförande bar det sedan av på olika övningar i närområdet. Ett fantastiskt arbete som läggs ner för att ta om hand om bygdens unga. Fint fint.

Idag onsdag fick det bli en finrunda i sakta mak för min del. Här tar jag ett lite stopp med sjön Saxen i bakgrunden. Sedan stod det inte på förrän jag passerade både Gläfse och Zakristorp på min runda som idag blev hela 63 km.

Av SimmaCyklaSpring - 20 augusti 2023 18:32

De två senaste åren har vi haft dåligt med äpplen men i år får vi så det räcker. I alla fall till äppelmos. Här har vi ett par Alice som snart skall skördas, om närmare bestämt två minuter.

Här har vi ett träd till som är hög tid att plockas. Tsarsköld heter dessa.

Hela fyra hinkar med äpplen plockade jag av vilket efter ett par timmar hade omvandlats till 16 liter äppelmos. Det var tredje gången denna vecka som vi gjorde äppelmos vilket gör att det nog får räcka för i år.

Har vilat nästan hela vecka efter att ha kört Cykelvasan förra lördagen. Men i går blev det en liten vända igen.

Här passerar jag Gruvsjön vilket tillhör min favoritrunda. Lugnt och skönt efter skogsvägarna. Men jag fick väldigt ont i höger knä. Så nu har jag maserat och smort mig med ormsalva samt tagit lite värktabletter i ett par dagar så jag hoppas kunna ta en liten runda redan imorgon. Hur det blir med den saken får vi se. Jag skall då inte göra äppelmos.

Av SimmaCyklaSpring - 13 augusti 2023 17:16

Har varit i Sälen en hel vecka inför Cykelvasan. Här är jag ute och provåker nya startbacken för i år. Ca två km lång med en snittlutning på åtta procent. Det blir något att bita i för alla cykelåkare på lördag.

528 m över havet är man vid toppen av backen.

Här sitter jag och Lena och har det bra. Vi var själva från måndag till sen onsdagkväll. Då kom Lisa och Johan med flickorna Ally och Inez.

Det var mycket vatten i området kring startplatsen vilket gjorde att banan fick läggas om lite i sista stund.

Här var det meningen att vi skulle fara men det gick ju inte. Det var en hel meter vatten.

Man kan ana lite bräder långt ut i vattnet. De håller upp reklamskyltar som är en meter höga. Där var det meningen att vi skulle cykla.

Nu har Lisa med familj kommit upp och vi är ut på en liten träningstur. Blev faktiskt en liten bit efter Kungsleden.

När vi var nästan hemma igen mötte Johan och Inez upp på sina cyklar.

Inez har nyss fyllt tre år och cyklar redan som ett proffs.

En liten vandring på fjället hann vi också med.

Nu har vi kommit till Stensjön och det kommer några droppar regn också.

Nu är vi på väg ner i en stor lift där alla fick plats.

Här kommer Inez farande i barnens Cykelvasa med nummerlapp och allt.

Här testar Ally och Inez på att cykla på en riktig specialbana. Skoj skoj.

Nu är det fredag kväll och det är dags att göra de sista förberedelserna inför lördagens Cykelvasa.

Det var ju som alla vet inte de bästa förhållanden att cykla MTB i nästan tio mil. Men i mål kom jag.

Hujamej så jag ser ut. Men nöjd att vara i mål. Tiden blev inte så bra men det skyller vi på förhållandena. Tiden blev 4:08:35 vilket i den hårda klassen jag kör nu räckte till 15:e plats av 168 pojkar.

En timme senare var jag ren och fin igen.

Ytterligare en timme senare satt Lena och jag på bussen som tog oss tillbaka till startplatsen. Cykeln transporterades på en bil som åkte efter oss upp till Berga by. Cykelvasan är verkligen ett toppenarrangemang där allt verkar klaffa till 100%. Där har många arrangörer mycket att lära. Ja det har varit en fantastiskt fin vecka i Sälen.

Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2023 09:24

Våra äpplen börjar bli fina vilket är ett tecken på att hösten närmar sig. Här har vi "Petteri".

Ett träd med "Transparente blanche" är ätfärdiga.

Några gurkor på altan ser också ut att må bra.

Några rundor i regnet har det också blivit. Husmålningen har helt kommit av sig, inte väder för det.

Det gäller att trampa på för det nu när Cykelvasan närmar sig.

Två hinkar äpplen har vi nu omvandlat till en gryta äppelmos.