Alla inlägg under mars 2016

Av SimmaCyklaSpring - 30 mars 2016 19:59

Ja idag får Gamle Svarten vila och jag tar sällskap av Scott istället. Det börjar ju lukta vår och det är dags för lite skogskörning.


Det var längesen jag var ute på så här fina ställen. Men nu ska väl även jag våga mig ut i skogen. 


Doften av nyhugget timmer istället för doften av avgaser, det är fint det. Men jag blev brutalt medveten om att min kondis är närapå noll. Det är en sak att ligga på asfalten under bekvämlighets flagg, det går väl bra i flera timmar som jag praktiserat på slutet. Men nu, när jag gav mig iväg ut lite i skogen, oj oj vilket uppvaknande. Det var drygt det. Nu är det flera månader med uppförsbacke, men skam den som ger sig. Bara att hålla i. Vi hörs!

Av SimmaCyklaSpring - 28 mars 2016 16:14

Här står jag igen inför påskens sista tur. Två bananer betyder långtur. Inte för jag vet vart jag ska bara att jag skall vara hemma till klockan två då Lena slutar jobbet tänker jag. Nu är hon tio i nio så det är väl bara att ge sig iväg.


Tänkte att jag tar en bild för varje mil, nu är jag i Bispbergshyttan och första milen är snart avklarad.


Efter två mil är jag i Myckelby och där ser det ut på detta vis.


Nu har jag passerat Långshyttan och tagit till höger på ett ställe och efter tre mil kommer jag till en bom. Här varnas för hästar och biltrafik, det är ingen skylt om återvändsgränd så det känns ju bra. Bara att fortsätta alltså.


Aj aj, efter bara två km på denna väg var den helt plötsligt slut. Men vända, nej det är inte så lätt att vända. Jag fortsatte ut i spenaten och det stod inte på förrän det glesnade mellan träden och det såg ljust ut igen. Efter ett kort tag kom jag ut på en åker och efter att ha passerat den var det även en lerig väg. En stuga med folk stannade jag till hos, och jodå, Om du fortsätter här så kommer du till Stjärnsund så småningom fick jag veta. Det lät ju bra så det var väl bara att fortsätta då.


Fyra mil avklarade och helt rätt så hamnade jag i Stjärnsund.


Sicken härlig dag, bara att åka dit näsan pekar utan det minsta jäkt.


Efter att jag tog höger in på en blöt grusväg i Stjärnsund är jag nu vid fem mil framme i Kloster. Skoj det här, kommer till ställen jag aldrig varit på förut, ändå är man så pass nära hemma.


Garpenbergs kyrka i sikte och sex mil körda.


Efter att ha passerat Garpenberg tog jag vänster in på denna grusväg som var riktigt fin och kuperad. Nu har jag kört sju mil och har inte långt kvar till Grådö.


Efter åtta är jag mitt i centrum av Hedemora och det börjar lida mot sitt slut med dagens tur. Det här som var så trevligt.


Tog mot Vikmanshyttan och tänkte att jag skulle ta en krok förbi bryggeriet de håller på och bygger. Visste att jag skulle svänga vänster men råka göra det för tidigt så jag kom till ett vägslut igen så det var bara att vända. En km senare såg jag Turboskylten så nu, efter nio mil passerar jag Oppigårds i Turbo.


När mätaren slår om till 100 km är jag mitt på..


ja då är jag på Holmboberget, det går bra jag har sällskap..


av skuggan och det känns bra. Vi har hållt samma takt hela turen vilket har passat mig perfekt.


Mätaren hann faktiskt slå om en gång till så det blev hela elva mil idag. Fick ihop över 1100 höjdmetrar också så den här turen lär nog kännas i kroppen även i morgon. Efter sådana här turer kanske man skulle våga sig på att följa med Steven och Norling på en vända igen. 


Hur det gick med tiden, jo klockan blev prick två när jag svängde upp på garageinfarten. Bättre än så här kan det knappast bli. Ett bra slut på påsken och en bra början på denna träningsvecka, det är ju måndag idag. Nu blir det att bänka sig framför TV:n och hoppas att Leksand tar en seger igen, det vore ju kanon.

Hej så länge!


Av SimmaCyklaSpring - 27 mars 2016 14:36

Jag som fick hela fjolåret spolierad på grund av sjukdom verkar ha kommit igång riktigt bra nu. Är åter på väg ut på en liten påskrunda.


Så fort jag satte mig på cykeln märkte jag hur det blåste, lika bra att möta motvinden så jag drog åt, ja, gissa vilket håll.


Jo, jag for neråt Hedemora, via Königshyttan, där är det fint.


Efter Hedemora for jag mot, och över älven, vart är jag då måntro.


Jo då passera jag Wiks bro, men jag for inte till Garpenberg för det skulle ta för lång tid. Hade sagt åt Lena att jag skulle vara borta max två och en halv timme.


For mot Långshyttehållet på höger sida älven och hade riktig medvind ett tag.


Behövde inte förta mig, det gick i över 40 ändå långa stunder.


Passera även Husby kyrka idag.


Sista milen var det mest åkrar och motvind/sidvind. Hem kom jag dock till slut och det kändes riktigt bra med dagens tur. Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 26 mars 2016 16:56

Dagen till ära fick jag sällskap av Lena på en tur. Hon hade tänkt fara till Blåkulla men jag övertalade henne att följa med på en cykeltur istället. 


Vi for mot Gustafs och är nu i närheten av Våbäck.


Ganska snart bestämde vi oss för att fara till Skedvi, vi tog en liten omväg på ett ställe så vi passerade Tyskbo innan vi kom till Skedvi.


Efter två mil tog vi en liten vilopaus i solskenet. Det var ju årets första runda för Lena så det får inte bli för hårt på direkten. Vi var ute nästan två och en halv timme, även om det inte gick så hårt så var det bra för rumpan. Gäller att få till sittfläsket inför sommarens långturer.

Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 24 mars 2016 18:15

Här står jag laddad till hundra, nya skoöverdrag på fötterna och två bananer i ryggfickan. Då skall jag väl stå pall ett tag.


Inga exakta planer för dagen mer än att åka långt och lugnt. Ej över 150 i puls är tanken. Nyss har jag passerat Torsång och nu är jag i Vika.


Var jag är nu vet jag inte riktigt men på väg mot Arkhyttan i alla fall.


Nu har jag passerat Arkhyttan bland annat och är framme i Husby. Inga golfspelare i farten idag.


Efter Husby for jag lite hursomhelst men är nu efter åtta mil framme i Ivarshyttan. Nu är det bara att ta sikte på Hedemora och närmsta vägen hem för nu kan jag räkna ut att det blir kring hundra km och det kan väl räcka en dag som denna. Vill ju hem och kolla när Leksand spelar mot Modo även om det är uppförsbacke för Leksand just nu, precis som jag haft nu upp till Ivarshyttan. Hur det gick, jo det gick alla tiders, nudda väl 150 ett par gånger men då var det bara att slå av lite på takten. Helt klart nöjd med dagens tur. Känns riktigt bra. Vi hörs!

Glad Påsk på er alla föresten. 



Av SimmaCyklaSpring - 22 mars 2016 18:22

Idag skall det bli hårdkörning tänkte jag när jag stod på startlinjen. Gustafs-Stora Skedvi stod på programmet. Tänkte ligga i för att känna hur det känns att ta i lite igen. Förbi Gustafs och fram till Stora Skedvi vilket tog en timme ungefär låg jag på 160 mest hela tiden. Sista halvtimmen orka jag inte ligga på lika mycket. Jag fick dock ett snitt på 155 vilket jag är riktigt nöjd med. Kanon kanon. Hoppas jag kan ta lite längre och lugna turer över påsk när det är lite extra ledigt. Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 20 mars 2016 13:13

Då var det dags för en runda igen då. Inga större planer för dagen mer än att ta det lugnt på en tretimmars tur eller så.


Efter att ha passerat Stora Tuna är jag nu i Torsång, fikapaus? nej inte idag.


Ingen fika men nu på väg mot Vika.


Ingen aktivitet vid Sjöbergs fiskredskapfabrik idag.


Efter att ha farit genom Stora Skedvi tog jag sikte på Arkhyttan. Där mötte jag en tjej i sulky efter en häst, kunde inte låta bli att tänka på hästmötet i Bispbergshyttan i januari. Huamej, vilket möte. Men idag gick det hur bra som helst, den här tjejen kunde hantera sin häst så det gick bra. Efter Fäggeby och Bispbergshyttan stod det inte på förrän jag var hemma igen. Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 17 mars 2016 20:06

Här står jag innan avfärd och min plan var att köra ca fem mil på två timmar ungefär. Hade ingen bestämd resväg men jag drog mot Vikmanshyttan i medvinden.


Efter Vikmanshyttan i rekordfart satte jag av mot Hedemora. Passerade två mil efter bara drygt 41 minuter. Nu är jag på vägen mot Ivarshytan och nu är det inte medvind längre kan jag lova. Men solen skiner och jag har det bra.


När jag kom till Husby hade jag 33 km på mätaren och det stod en skylt med Fäggeby 7 km. Från Fäggeby har jag väl drygt en mil så tog jag den vägen blir det drygt fem mil. Men nej, det är inte alltid man gör som man borde. Jag for förbi kyrkan och satte av mot Myckelby, ett kort tag.


Då skuttade tre rådjur över vägen framför mig. Istället för att följa den asfalterade vägen tog jag här framme i svängen och körde in på grusvägen trots att det stod en skylt som tala om att det var återvändsgränd. Nä, det går nog bra, det går säkert en väg runt sjön tänkte jag. Jag som nyss satt på sommardäcken borde hålla mig på asfalt.


Det stod inte på förrän det såg ut på detta vis. Det var inte en kort bit heller. För varje km man åker tar det ännu mer emot att vända. Så kom den till slut, vändplanen som markera att den där skylten där nere tala sanning. Men vända nu och åka flera km igen på denna isiga väg. Nej det gick ju en stig upp i skogen, jag testar.


Jodå efter några km så kom jag ner på åkrar och där var det ju körbart. Men nu hade mina två tänkta timmar redan gått så jag tog en paus och ringde hem och tala om att jag blir en timme sen ungefär. Jag är snart i Långshyttan och har väl drygt två mil hem därifrån.


Mörkt hann det bli och när jag väl var hemma hade jag varit ute i över tre timmar och avverkat närapå 74 km. Min plan sprack alltså ganska rejält.


Så här ska väl inte cykeln se ut efter en asfaltsrunda. Men trots mina kringelturer så blev det en riktigt fin runda. Jag skall nog fortsätta åka utan att ha några bestämda planer. Bara svänga av på någon väg man aldrig kört förut, hem kommer man ju ändå, förr eller senare. Idag blev det senare.

Halloj så länge!

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards