Direktlänk till inlägg 17 mars 2016

Jag hade en plan

Av SimmaCyklaSpring - 17 mars 2016 20:06

Här står jag innan avfärd och min plan var att köra ca fem mil på två timmar ungefär. Hade ingen bestämd resväg men jag drog mot Vikmanshyttan i medvinden.

Efter Vikmanshyttan i rekordfart satte jag av mot Hedemora. Passerade två mil efter bara drygt 41 minuter. Nu är jag på vägen mot Ivarshytan och nu är det inte medvind längre kan jag lova. Men solen skiner och jag har det bra.

När jag kom till Husby hade jag 33 km på mätaren och det stod en skylt med Fäggeby 7 km. Från Fäggeby har jag väl drygt en mil så tog jag den vägen blir det drygt fem mil. Men nej, det är inte alltid man gör som man borde. Jag for förbi kyrkan och satte av mot Myckelby, ett kort tag.

Då skuttade tre rådjur över vägen framför mig. Istället för att följa den asfalterade vägen tog jag här framme i svängen och körde in på grusvägen trots att det stod en skylt som tala om att det var återvändsgränd. Nä, det går nog bra, det går säkert en väg runt sjön tänkte jag. Jag som nyss satt på sommardäcken borde hålla mig på asfalt.

Det stod inte på förrän det såg ut på detta vis. Det var inte en kort bit heller. För varje km man åker tar det ännu mer emot att vända. Så kom den till slut, vändplanen som markera att den där skylten där nere tala sanning. Men vända nu och åka flera km igen på denna isiga väg. Nej det gick ju en stig upp i skogen, jag testar.

Jodå efter några km så kom jag ner på åkrar och där var det ju körbart. Men nu hade mina två tänkta timmar redan gått så jag tog en paus och ringde hem och tala om att jag blir en timme sen ungefär. Jag är snart i Långshyttan och har väl drygt två mil hem därifrån.

Mörkt hann det bli och när jag väl var hemma hade jag varit ute i över tre timmar och avverkat närapå 74 km. Min plan sprack alltså ganska rejält.

Så här ska väl inte cykeln se ut efter en asfaltsrunda. Men trots mina kringelturer så blev det en riktigt fin runda. Jag skall nog fortsätta åka utan att ha några bestämda planer. Bara svänga av på någon väg man aldrig kört förut, hem kommer man ju ändå, förr eller senare. Idag blev det senare.

Halloj så länge!

Peter. E

17 mars 2016 21:52

Det ser ut som du har hittat alla tänkbara väglag Kalle. 😊

Kalle

17 mars 2016 21:56

Jadu Peter. Idag var det asfalt,grusväg, isväg, lerväg och stigkörning. Finns nog inte så många fler underlag. Var lite kris på isen men tack o lov gick det bra.