Alla inlägg under september 2018

Av SimmaCyklaSpring - 28 september 2018 16:03

Efter gårdagens tur kände jag att jag var tvungen ut en vända i dag också. Inga krämpor efter gårdagen och när vädret är på detta vis är det bara att ge sig av.


När jag kom till Mossbysjön blev det en kort paus för att justera utrustningen. Hade tagit det lugnt hit men strax här bortanför finns det ett segment som Johan tog ett "KOM" på här om nyligen. Inte för jag kan ta det men jag tänker gasa lite extra när jag kommer dit. Hur det gick? jo det gick bra, fick en pokal för tiden som blev 1,35, endast sex sekunder efter Johan. Det kändes riktigt bra och nöjd kunde jag rulla hemåt. Nu är jag på gång igen även om det är långt till toppformen. Vi hörs!

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2018 13:41

Det har inte blivit mycket till träning då jag varit hängig på pricken tre veckor. Har blivit desto mer bakning. Gjorde en deg i tisdags som nu legat på kalljäsning i två dygn. Var som vanligt uppe med tuppen så när brödet var gräddat blev jag sugen på en tur.


Klädde på mig rejält för jag skulle bara ut och rulla lite lugnt. Tänkte fara bort till Johan och Ally och hälsa på.


Men när jag åkt några hundra meter kom jag ikapp Lars Modigs. Det berodde inte på att jag åkte fort, nej då. Lars hade gjort ett tillfälligt stopp för att fixa något med utrustningen. Sen rullade vi iväg i sällskap. Vi följdes åt till Gustafs och det blev ju allt annat än lugnt för mig. Pulsen låg närmare 160 än de 125 jag hade tänkt mig. Kändes dock bra men jag tackade för sällskapet när vi kom till Gustafs för i Lars fart vore det dumt att åka allt för länge i dag.


Ally och Johan var hemma och när jag fått ner pulsen till rimliga nivåer for jag lugnt hemöver igen.


För övrigt kan jag inte låta bli att tänka på Ulf "ända in i kaklet" Kristersson som skulle bilda en alliansregering i tron att alliansens 143 mandat är fler än de röd-grönas 144 mandat. Visst blev det en rivstart i klass med Therese Alshammars start från startpallen. Redan första dagen avsatte alliansen (som inte skulle ta stöd av SD) statsminister Stefan Löfven, med hjälp av just SD. Samma dag röstade alliansen (som inte skulle ta stöd av SD) in Andreas Norlén (M) som riksdagens talman, med hjälp av just SD. Men sen, vad gör vi nu? tycks de tänka i denna blå-bruna sörja. Jisses säger jag bara, "ända in i kaklet"-alliansen som under de följande fyra åren skulle ta Sverige ur "krisen" ser ut att spricka redan efter ett par dagar. Nej, ju fortare Stefan Löfven får bilda en ny regering ju bättre blir det för Sverige.

Av SimmaCyklaSpring - 19 september 2018 11:27

Efter två veckors förkylning var det dags för en tur, i dag med Lena. Tänkte köra på min gamla MTB men när jag skulle dra fick jag se att det var fel pedaler. Vi satte ju på "vanliga" pedaler när Erik lånade cykeln för att kolla lite på loppet i Norberg i somras. Det är ju snart gjort att byta pedaler, bara man hittar dem. Bytte cykel istället, det gick snabbare. Sen bar det av.


Nu är vi på andra sidan Ljustern, eller första, beror ju på från vilket håll man räknar. Håller på att tappa kontakten med Lena. Bäst att jag ökar farten.


Helt plötsligt inser jag att vi går mot höst. Löven ändrar färg och börjar falla mot marken. Bäst att ta det lugnt ett par vändor till för inte är jag riktigt pigg än. Skönt i alla fall att ta en tur. Skoj också att Lena var med. Tjo.

För övrigt hoppas jag att vi inte får en regering som inte kan räkna. Som inte förstår att 144 mandat är fler än 143. Eller är det så att borgarna räknar in rasisterna i sitt regeringsunderlag.

Av SimmaCyklaSpring - 17 september 2018 13:43

När jag var ner till Warbro Kvarn och köpte mjöl så var det väl lika bra att prova lite olika sorter. En sort som jag inte använt tidigare är enkorn. Här ligger ett ax med enkorn (det lilla) bredvid ett helt vanligt ax med vete. Jisses vilken skillnad. Går åt en del enkorn för att få ett kilo mjöl kan jag tro. Enkorn började odlas för 12 000 år sedan i Mellanöstern.


Enkornsmjöl är väldigt "vekt" innehåller lite gluten vilket gör att det är lite svårbakat och bör blandas med annat mjöl, trots det bör man grädda brödet i en form. Enligt innehållsförteckningen har det en speciell doft och smak. Låter spännande.


Jag gjorde en deg på två delar vetemjöl och en del enkorn. Nu har den kalljäst i två dygn. Vi får se hur detta skall bli, spännande.


Då jag aldrig bakat med sådant mjöl visste jag inte hur länge jag skulle grädda. Använde en termometer för säkerhets skull och körde på till 98 grader. Det borde bli bra. Drygt en timme tog det på drygt 200 grader. Laborerade lite med graderna, men ungefär.


Lät två jäsa och gräddas i form. Ett fick jäsa i jäskorg och alltså gräddas utan form. I fortsättningen använder jag nog form till detta bröd även om det till vänster också var helt ok. Doft och smak då? jo lite speciellt, men framför allt, väldigt gott. Det var skoj för nu har jag en till favorit på min "bagarreportoar".

Av SimmaCyklaSpring - 14 september 2018 13:42

I går plockade jag ner äpplena för nu är det dags för mustning. Här ser vi hur fina Cox´s Pomona är, röda och stora.


Ja det blev ju en del det här. Längst fram har vi 17 kg Risäter, fem kg Röd Melba, sju kg Särsö, fem hinkar med 23 kg Maglemer samt tre lådor med 51 kg Cox´s Pomona. Allt som allt ca 100 kg. 


Nu är jag vid Rasjöns musteri som ligger mellan Gustafs och Stora Skedvi. Skall bli intressant att se hur mycket must det blir av 100 kg äpplen. 


Nu är det på gång i musteriet, äpplena till vänster som ligger i vatten och sköljs av lite innan de åker upp och tippas i en behållare. Till höger ser vi massan som blivit sedan äpplena passerat en kvarn.


Nu ligger äppelmassan under det gula "locket" och det pressas ner med en hiskelig kraft.


Musten rinner rakt ner i en större behållare innan det tappas upp på mina medhavda dunkar. Hela proceduren tog nog inte mer än ca 20 minuter innan allt var kört.


Hur mycket det blev, jojomen, hela 65 liter nypressad äppelmust helt utan tillsatser. Nu skall det tappas upp på literflaskor och frysas in och så har vi toppenfin äppelmust från våra egna äppelträd hela vintern. Det är smasken det. Skål.

Av SimmaCyklaSpring - 13 september 2018 10:22

Träningen får vänta ett par dagar till. Vill inte riskera att förlänga krassligheten. Som jag nämnde tidigare var jag och köpte mjöl i helgen på Warbro Kvarn.

Totalt 24 kg blev det av sex olika sorter vilket gör att jag kan göra några degar.

I förrgår satte jag igång en deg på drygt sex kilo. Över natten fick den stå ute på trappen för att komma igång. Det gjorde den och såg ut på detta vis igår på morgonen. Inget fel på jäsningen där inte. 

Nu skall den delas och läggas i jäskorgar för att kalljäsa i kylskåpet ett dygn.



Tre bröd gräddade och ett fjärde skall snart in i ugnen. Denna deg gjorde jag på ljust dinkelmjöl.

Nu är det färdiggräddat för idag. Är man uppe i tid får man lite gjort. Nu skall jag ut och plocka äpplen för imorgon står mustning på programmet. Tjo.

Av SimmaCyklaSpring - 11 september 2018 18:44

Hade en förhoppning om att träna i dag. Men då jag inte kände mig hundra pigg i morse fick det vara. I helgen var jag till Warbro kvarn som ligger i krokarna av Flen, och köpte mjöl. Bland annat virvelmjöl som skall vara bra till småkakor. Det är dinkelmjöl som körts i en speciell stenskål. Köpte även stenmalet ljust dinkelmjöl som jag använder till matbröd.

Bestämde mig för att göra bondkakor som är en riktig favorit. Men för att testa om jag märker någon skillnad gjorde jag en laddning av vanligt ljust vetemjöl också. De av virvelmjölet är de till höger. Eftersom dinkel är lite mörkare blev även kakorna lite mörkare. Båda varianterna blev ju så klart riktigt goda men bara vetskapen att de högra är gjorda med ett hälsosammare mjöl får det nog bli fler sådana kakor när jag nu kommer över sådant mjöl.

Lat som jag är fotade jag texten på mjölpåsen där det går att läsa hur de gör virvelmjöl. Nej nu skall jag ta ett glas mjölk och några kakor. Det är gott det.

För övrigt såg jag att det på nätet spekuleras om valfusk. Det låter rimligt, för det kan väl inte vara så många som röstat på SD som valresultatet nu visar. Nog borde väl svenska folket veta bättre. 

Av SimmaCyklaSpring - 10 september 2018 14:56

Har på grund av att jag känt mig krasslig några dagar hållit mig lugn vad det gäller träning. Däremot såg jag till att mitt serviceteam på Säter Cykel & Motor inte var sysslolösa. Nu har jag en ny fin kedja på min MTB så nu kommer den att gå som ett spjut. Förhoppningsvis får jag svar på det i morgon, räknar med en liten vända då för nu börjar det trots allt kännas lite bättre.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards