Alla inlägg under mars 2019

Av SimmaCyklaSpring - 31 mars 2019 12:38

Jag trivs bra med att baka men just nu skulle jag mycket hellre tillbringa en förmiddag på cykeln. Men så länge jag inte är pigg måste cykeln få stå. Har nu på förmiddagen gräddat lite matbröd som jag började förbereda redan i torsdags. Är man pensionär gör det inget om det tar lite tid. I torsdags lade jag korn i blöt. På fredag förmiddag kokade jag dessa i vatten. Lade även russin i blöt. På eftermiddagen gjorde jag deg som fick stå i kylskåpet till lördag. På lördagen delade jag upp degen i ca 700 g stora degar. De fick i sin tur stå i kylskåpet till i dag söndag. Då tog jag ut en deg i taget och dela i småbitar och grädda. Goda som bara den blir de.

Av SimmaCyklaSpring - 29 mars 2019 16:22

Då jag fortfarande dras med förkylning och feber får jag nöja mig med att kolla cykling på TV. Den här tiden på året är det fina lopp hela tiden. Men visst vore det roligare att själv vara ute och cykla.

Av SimmaCyklaSpring - 21 mars 2019 11:02

Enligt expertisen är våren här och vad passar väl bättre än att ta av vinterdäcken och sätta på sommardäcken. Har bara åkt två vändor med dubb. I fortsättningen känns det inte nödigt. Nej nu tänker jag bara hålla mig där det är bart.

Av SimmaCyklaSpring - 20 mars 2019 16:27

Passerar Dalälven i Fäggeby.

Mot Husby.

Men först skall Myckelby passeras.

Nu har jag kört tre mil och det går lite tungt.

Får nog bli en kaffe när jag kommer till Hedemora.

Efter två timmar är jag i Hedemora. Satt fint med en kaffe. En timme hem så det var bara att fara vidare. Sex mil blev det och drygt tre timmar tog det. Ja det blev en alla tiders eftermiddag.

Av SimmaCyklaSpring - 19 mars 2019 15:22


Äntligen dags för årets första uterunda.

Har passerat Dalkarlsnäs och kör nu mot Lerviken.

På väg mot Mårtensgård. Kan knappast bli bättre.

Om de sämsta dagarna vore så här, då vore det bra. Ja det blev en lugn och fin första utomhustur för året. 22 km blev det. Får räcka för denna gång. 


Av SimmaCyklaSpring - 15 mars 2019 11:58

I går blev jag brutalt påmind om att det snart är vår och mindre än två månader tills tävlingarna drar igång. 4 maj går Lidingöloppet och en vecka senare går Billingeracet. I går var första dagen på nästan en vecka som jag var feberfri. Feberfri var jag även i morse så då pallrade jag mig upp på träinern för ett superlugnt pass.

Min formkurva de senaste tolv månaderna. Nu är det bara att hoppas att den skall peka uppåt igen.

Riktigt riktigt lugnt tog jag det. 25 km på drygt en timme. Nu är det bara att hålla tummarna.

Av SimmaCyklaSpring - 12 mars 2019 18:15

När jag blev pensionär såg jag fram emot att kunna träna mycket på cykel. Men det verkar som jag mest ägnar mig åt bakning. Men när jag inte är pigg lär träningen vara. Nu blir det påfyllning av bullförrådet. Som alltid när jag bakar gör jag det efter nedskrivna recept. Har svårt att följa färdiga recept. Vill alltid göra det bättre om det går, och det gör det.

Klockan är halv åtta och degen är på gång. Nu skall den vila en timme.

Nu skall smöret knådas in. Det är ett jäkla jobb.

Mandelmassa gjorde jag i går och den har fått gotta till sig under natten. Massan blir en del av fyllningen i bullarna.

Russin är gott i bullar men det är viktigt att de blötläggs i sex timmar. Annars torkar de ur bullarna.

Mer fyllning till bullarna. Smör, kanel, socker och lite mjöl. Det tillsammans med mandelmassa och russin. Det blir mumma det.

När bullarna sedan är gräddade skall de penslas med sockerlag som är gjord på kanel, socker och vatten. Fint ska det va.

Nu är smöret inknådat och jag lägger degen i en plastlåda för tre timmars jäsning. Ja det tar tid för jag använder bara lite jäst.

Efter en timme.

Efter två timmar.

Efter tre timmar. Nu är det dags att baka ut och på med fyllningen.

Nu är alla bullar gräddade och klockan är fem. Tio timmar för lite bullar kan tyckas vara mycket. Men blir resultatet gott är allting gott. Nu hoppas jag att jag vaknar feberfri i morgon. Gör jag det blir det nog en stund på trainern. En lugn sådan i så fall. Nu vill jag inte ha fler bakslag.

Av SimmaCyklaSpring - 5 mars 2019 15:48

I dag blev det en förmiddagspromenad på fem km med Lena i det fina vintervädret.

Efter det var jag sugen på en sväng på trainern. En lugn halvtimme var tanken. Gick lite hårt så det blev två mil på 35 minuter.

Nu blev jag rejält trött. Men nästa gång skall jag ta det lugnt.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards