Direktlänk till inlägg 29 september 2014

Energiförrådet påfyllt.

Av SimmaCyklaSpring - 29 september 2014 20:00

När jag senast lade in bilder från min tillverkning av energikakor var det några som önskade veta lite mer om hur jag gjorde dessa. Nu har jag laborerat färdigt så nu lägger jag ut mitt hemmasnickrade recept, samt lite instruktioner.

Först skall de torra ingredienserna blandas.


Sedan är det dags att koka lite "klister" som håller ihop det hela.


Sedan är det bara att röra ihop torrvarorna med "klistret"


Sedan breder jag ut massan på ett bakplåtspapper och lägger på choklad. Kakan är ju fortfarande varm så chokladen smälter utav denna värme så det är bara att breda ut den. Efter ett par timmar är det bara att vända på det hela, men då får man smälta chokladen och sedan breda ut den.


Här är chokladen jag brukar använda, men man tar ju vilken som helst. En sådan här påse är lagom mängd på vardera sidan.


Redan innan den har svalnat skär jag med en "pizzaskärare" upp kakan i det jag tycker är lämpliga bitar. När jag sedan haft choklad på andra sidan och den har blivit kall är det bara att bryta isär. Jag förvarar dem sedan i plastburkar i kylskåpet. Kalasgott och billigt jämfört med de man köper. Man blir snabb av dem också. Det var dessa jag körde på i somras när jag körde Cykelvasan på 3.34 Det måste har varit energikakornas förtjänst.


Här kommer receptet.

100 g russin

100 g mandel

100 g hasselnötter

100 g aprikoser

150g havregryn

80 g valnötter

Hacka det som behöver hackas i lämplig storlek och blanda ihop.


"klister"

2,5 dl grädde

2,5 dl sirap

2,5 dl socker

100 g smör

Dessa fyra ingredienser kokas i en tjockbottnad kastrull till 135 grader och blandas sedan ihop med de torra ingredienserna.


300 g choklad. Chokladen delas på hälften och skall alltså vara på båda sidorna. 

Sedan är det bara er egen fantasi som sätter gränser för vad just ni tycker är bra. Men detta är en grund ni kan utgå ifrån ifall ni aldrig har testat egentillverkade energikakor. Våga testa. Lycka till.


Vi ses, kanhända redan på onsdag. Se inlägg nedan!

 
 
Ingen bild

Johan

29 september 2014 20:20

Det där är mumma det 😊👍

 
Ingen bild

Katarina

30 september 2014 12:19

Ser riktigt gott ut! Som sagt, säg till när du startar kafé med Kallebullar och en delikatessavdelning med dina energikakor. Jag blir stammis! Kram

 
Ingen bild

Kalle S.

30 september 2014 19:38

Ja du Johan. Det är nog bäst jag gör en laddning åt er också om ni skall hänga med när ni kommer hem från er semester. Ha det så bra.

 
Ingen bild

Kalle S.

30 september 2014 19:43

Mmm Katarina. Du må tro att det är mumma när man är ute på långpass. Vi får se när det blir ett nytt fikaställe här i byn, men i väntan på det är du välkommen så skall du få en "Kallebulle" och kanske även en "Katarinakaka" det du. Kram på dig du.

 
Ingen bild

Maria G

2 oktober 2014 09:22

Hallå! Utmärkt. Tack för receptet. Ska göra ikväll. Ser ut och låter gott! Skippar chokladen eftersom den smälter när jag cyklar med den i fickan.

 
Ingen bild

Kalle S.

2 oktober 2014 18:21

Hej Maria! Skoj, jag tror du kommer att gilla dem. Själv brukar jag förvara dem i ramväskan på cykeln. Då klara sig chokladen bra. Du får komma med ett utlåtande om du tycker de blev bra eller ej. Halloj så länge.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards