Alla inlägg under maj 2014

Av SimmaCyklaSpring - 12 maj 2014 17:05

På onsdag är det dags igen att samlas hos Steven på Kampvägen. Kl 18.15 bär det iväg. Det brukar bli pass på allt mellan 1,5 till 2 timmar. Passa på att köra i trevligt sällskap. Förra onsdagen var vi hela elva cyklister, lägger in en liten bild på några av oss. Men klickar man på den blir den större.

Själv blev jag lite småförkyld efter förra veckans pass men hoppas vara pigg till onsdag.

Av SimmaCyklaSpring - 7 maj 2014 21:15

I ett väder som jag misstänker de flesta inte vill ut och träna i slöt hela elva träningsvilliga upp i. Här är vi vid fotograferingen visserligen bara nio. Per har väl för många klockor att titta på så han var lite senare än de flesta. Gunnar har nog ingen klocka alls för han kom allra sist. Vi hade hunnit åka när Gunnar kom men han är så stark så han kom ikapp oss ovanför Bergbacken.

Vi for alltså uppför Begbacken och in förbi Aspnäs och Björnbo (där Säters alla tomtar bor) vidare ner på Nisshyttevägen och in mot Dalkarsnäs och badplatsen. När vi väl var hemma hade vi kört 27 km.

Här ser vi höjdprofilen. Jobbigt värre är det upp till Björnbo. Sedan är det mest utför men drygt ändå. Det var riktig hårdkörning emellanåt men däremellan tog vi det lugnt så alla samlades igen.

Regn var det under hela turen så både cyklar och vi själva blev rejält lortiga. Det var bara att sätta igång med rengöringen av cykeln och smörja kedjan så den är redo för nästa tur. Efter det var det bara att går ner i källaren och lägga sig i ett varmt badkar. Men det får ni inte se, och det är väl också tur, för er.

Hur som helst hoppas jag alla tyckte det var en fin vända som Steven fixat åt oss idag och vad jag förstod på Steven så kör vi från samma plats och på samma tid nästa onsdag. Tack för idag!

Av SimmaCyklaSpring - 6 maj 2014 19:11

Ja den drar ju igång i morgon för min del med att vara med på Stevens pass som det står om i inlägget här under. Då jag förra året åkte Cykelvasan i alldeles för dåliga skor har jag idag införskaffat ett par nya. Jag tycker de ser snabba ut så nu tror jag på en bra MTB-säsong. Nu har jag ju en bra cykel och förhoppningsvis ett par bra skor, kan det behövas något mer?? ja just ja, kondition! är det någon som vet var man skaffar den?

Jo i morgon kväll kl 18.15 hos Steven på Kampvägen börjar årets utdelning av kondis.

Häng på vettja!

Av SimmaCyklaSpring - 5 maj 2014 17:45

Nu på onsdag, den 7:e alltså är det avfärd för ett MTB-pass på Kampvägen i Dalsbyn vid Steven Wengelin. Den som vill med bör lämpligtvis ha en MTB samt ett gott humör och vara där senast kl 18.15 för då är det dags. Var beredd på att det blir ett pass på max två timmar.

Välkommen hälsar Steven som här ses på en tur från den 30 december. Nu kör vi!!!

Av SimmaCyklaSpring - 5 maj 2014 17:30

Ursäkta ordvalet, men jag måste bara få skriva av mig lite, mest för att väcka alla till liv. Kanske tänka till lite extra när vi är i trafiken, vare sig vi sitter på cykel eller sitter i en bil. Nu har jag fått larma på 112 två gånger på i stort sett en vecka. Förra lördagen var jag ju milimetrar från att dras ner i backen i en cykelolycka men klarade mig som sagt mirakulöst nog.

I morse när jag var på väg till jobbet i Borlänge i vanlig ordning så blev jag vittne till en hemsk olycka och fick alltså återigen larma på 112. När jag skulle svänga vänster ut på riksvägen vid Jetmacken hade jag en bil framför mig. Denna bil kolliderade med en bil kommande från Borlängehållet. Då ser man vad en sekunds ouppmärksamhet kan få för följder. Ni ser det på bilden härunder. Det har nu gått drygt tio timmar och jag känner mig fortfarande lite knäsvag.

Det är ingen vacker syn precis. Vad som dock denna gång var imponerande till skillnad mot förra lördagen var hur snabbt räddningspersonal var på plats. Jag ser på min mobil att jag larmade kl 06.56 och jag ser även på samma mobil när denna bild är tagen och det är kl 07.15 Alltså 19 minuter efter larmet är en prio-ett-bil tror jag det heter, tre brandbilar, tre ambulanser och två polisbilar på plats. Det får jag lov att säga var imponerande.

Så nu hoppas jag vi alla tänker till lite extra hur vi vill ha det i trafiken, istället för att trycka till det där lilla extra på gasen så kanske man skall lätta lite på den istället ibland. Nu fick jag på nära håll se hur konsekvenserna kan bli. Det var inte skoj kan jag lova.

Var rädd om er och om varandra. Vi ses, både som cyklist och bilist!

Av SimmaCyklaSpring - 3 maj 2014 16:45

Jag for ner till macken för att se om det fanns några cykelsugna idag, och det fanns det minsann. Här ser vi Peter o Peter, Lars, Olle, Jerker, Bosse och Fredrik. Jag skulle ju fara mot Ornäs för att möta Lisa som startade från Falun och hela detta gäng hade inga speciella planer så de gjorde mig sällskap en bit. Lisa och jag hade bestämt att vi skulle till Leksand idag.

Det var en jäkla motvind så det var toppenbra att få hjälp av hela sju "hjälpryttare" precis som de brukar ha på proffstävlingar. Här är vi på väg mot Gustafs och jag ligger sist i par med Peter Snell. Då går det lätt. När vi passerat Torsång och kom fram till Storsten mötte vi Lisa som slog 180 grader om och hakade på. Hon blev bra snopen när vi var så många. Ibland gick det lite väl hårt för mig men då var de snälla och dämpade farten lite för min skull, de visste ju att jag skulle ända upp till Leksand och vända. När vi kom upp mot Valsansjöarna hade vi kört ca 40 km och då tog övriga gänget höger och vad jag förstod for de över Aspeboda på sin väg hemöver. Vi tackade för den fina draghjälpen och tog sikte på Insjön till att börja med.

I Insjön är vi nu och jag bjuder Lisa på en energikaka som jag gjorde igår. Den tuggade hon i sig med god aptit.

Sådär, nu är vi på Siljans Konditori i Leksand och vi delade på en varm smörgås. De var så snälla och delade den och dessutom la på sallad och övriga tillbehör precis som om vi skulle ha beställt två, det var bra service tyckte vi. Gott var det också. Men där kan vi ju inte sitta hur länge som helst.

Efter en välbehövlig paus for vi hemöver igen bland röda fina stugor.

Nu gick det riktigt lätt, vi hade medvind nästan hela tiden så vi låg på mellan 35 o 40 stup i ett. Då är det skoj på hoj.

Var vi är här vet jag ej men solen tittade fram och det var ju skönt.

Nu är vi iallafall i Kvarnsveden och här skiljs våra vägar denna gång. Lisa tar närmaste vägen till Falun och jag drar mot Säter.

På kartan ser dagens tur ut såhär. Lite värme på det här skulle sitta fint. Fem grader är allt lite i kallaste laget. Men efter alla år på cykel så har man ju skaffat sig kläder så även det går bra. Ja en sådan här tur blir som ni ser drygt 15 mil så vill ni med någon gång är det bara att ha koll på bloggen.

Tack o hej så länge och tack till hela gänget som hjälpe till de första fyra milen i motvinden, det var guld värt.

Av SimmaCyklaSpring - 2 maj 2014 15:45

Tänkte dra ner till macken imorgon lördag för att se om någon vill med på en fikatur till Siljans Konditori i Leksand. Det brukar ju alltid vara några som samlas där vid macken alltså i Säter kl 09.00 Det blir i grova drag 15 mil.

Välkommen att hänga med är den som vill!

Av SimmaCyklaSpring - 2 maj 2014 15:30

För att orka vara ute på långa träningspass har jag alltid lite energikakor med mig. Men det blir dyrt. De flesta är på ca 65 g och kostar kring 30 kr. Då är det bättre att göra egna. Mycket billigare och jag vet vad jag stoppar i mig. Kör mest med ekologiska grejer så bättre än så kan det knappast bli. Här har jag blandat ihop kraftfodret som för dagen fick bli, mandel, hasselnötter, valnötter, russin, aprikoser och havregryn.

För att få allt att hänga ihop behövs lite "klister" det är inget konstigare än sirap, grädde, socker och lite smör. Det kokar jag till 135 grader.

Här är det blandat med övriga ingredienser och skall nu bara bredas ut till lämplig tjocklek.

När det är gjort brer jag på mörk choklad och skär upp i lagoma portionsbitar.

Sådär, ner i burkar och in i kylen. Nu är det bara att vänta på nästa långpass så man får smaka en bit. Riktigt goda är de vill jag lova. 1,5 kilo blev det vilket motsvarar 700 kr om man skulle köpa färdigpaketerade energikakor i sportbutiken. Det är alltså ett riktigt bra alternativ.